Skip to main content

بازاریابی هورکا چیست؟

بازاریابی هورکا چیست؟
 

 هتل، رستوران و کافه = هورکا

HoReCa = Hotel/Restaurant/Café

 
 

یکی از اصطلاحات جدید در صنعت مهمان نوازی(Hospitality) اصطلاح هورکا و یا هُرکا(HoReCa) است. هورکا مخفف سه واژه ” هتل، رستوران و کافه ” است؛ البته دسته بندی های دیگری نیز برای هورکا یاد شده است مثل ” هتل، رستوران و پذیرایی(Hotel/Restaurant/Caterer) ” و یا ” هتل، رستوران و غذاخوری(Hotel/Restaurant/Canteen) “. به طور کلی شرکت هایی که در زمینه بازاریابی هورکا فعالیت می کنند خدمات متنوع و رنگارنگی را در سه حوزه یاد شده به مشتریان خود ارائه می دهند. از فروش تجهیزات و وسایل گرفته تا ارائه خدمات آنلاین برای معرفی بهترین واحدهای فعال در صنعت هورکا. متاسفانه آمارهای زیادی از فعالین صنعت هورکا در دست نیست؛ آخرین اطلاعات مربوط به سال ۲۰۰۴ است؛ که نشان از فعالیت حدود ۸ میلیون نفر در این حوزه دارد. گردش مالی بالای این صنعت بر کسی پوشیده نیست برخی آمارهای از جریان پولی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلاری صنعت هورکا خبر می دهد.

 

 

بازاریابی هورکا چیست؟

بعد از اینکه بصورت کلی با صنعت هورکا آشنا شدیم لازم است نکاتی چند در مورد شیوه بازاریابی هورکا بدانیم؛ بازاریابی هورکا به دو بخش B2B و B2C تقسیم می شود. در سبک بازاریابی B2B به فروش کالا و خدمات کاملاً تخصص و فنی خواهیم پرداخت؛ این در حالی است که در سبک بازاریابی B2C به فروش محصولات روتینن و بدون پیچیدگی مشغول خواهیم بود. با توجه به تفاوت های ریشه ای که هر یک از سبک های یاد شده باهم دارند به معرفی مصادیق مختلفی از آنها خواهم پرداخت؛  هدف از تبیین مصادیق زیر این باشد که در مواجه با هر یک از بازارهای پیش رو به چه طریقی اقدام کنیم؟

بازاریابی هورکا مرتبط با محصولات FMCG

این بخش از صنعت هورکا مرتبط با محصولات تند مصرف یا اصطلاحاً FMCG است؛ شیوه بازاریابی هورکا برای محصولات FMCG بسیار وابسته به داشتن یک شبکه توزیع قوی و همچنین سیستم عریض و طویل بخش گرم و سرد دارد. مانند فروش لبنیات، انواع خوراکی ها و غیره؛ از این جهت می توان گفت که در این سبک از بازاریابی باید تیم قوی بازاریابی میدانی و ویزتوری داشته باشیم؛ گرفتن سهم بازار در این روش پیچیده و سختی های خاص خود را دارد؛ حجم پول در گردش پایین و شلوغی کار بسیار بالاست. اما اگر بتوان یک سیستم پخش مویرگی قوی طراحی کرد بدون شک سودهای غیرقابل باوری را می توان بدست آورد.

بازاریابی هورکا مرتبط به محصولات تخصصی و پیچیده

در این سبک از بازاریابی با محصولات پیچیده و فنی روبرو هستیم که شرکت نمی تواند فروش آن را به یک بازاریاب ساده بسپارد؛ تصور کنید قرار است تجهیزات فنی آشپزخانه ای مختص هتل بفروشیم؛ دیگر نمی توان یک بازاریاب و یا ویزیتور ساده استخدام کرد و مانند محصولات FMCG آن را فروخت! در اینجا نیاز به یک مهندس فروش است که توانایی بالایی در فروش محصولات تخصصی داشته باشد؛ البته شایان ذکر است که این متخصص باید به ادبیات گفتگو تجاری، اصول و فنون مذاکره تسلط کامل داشته باشد؛ چراکه بازار این بخش خیلی کوچک است و اشتباه مهندس فروش می تواند منجربه از دست دادن بخش عمده ای اط بازار شود.

بازاریابی هورکا در حوزه دیجیتال

یکی از بخش های که در صنعت هورکا فعال است بازاریابی دیجیتالی برای هورکا است؛ شرکت های متعددی را می توان نام برد که یک پلت فرم طراحی کرده اند تا مصرف کنندگان خدمات هورکا بتوانند به راحتی بهترین ها را انتخاب کنند. بدون شک بازاریابی هورکا در بخش دیجیتال یکی از تجارت های پر سود در سال های پیش رو خواهد بود. با توجه به پیش بینی های موسسات تحقیقاتی مطرح جهان احتمال اینکه ویروس کرونا تا انتهای سال ۲۰۲۲ بر روند فرایندهای اقتصادی جهان تاثیر بگذارد بسیار زیاد است. در این بین کسب و کارهای دیجیتال می توانند از بستر فضای مجازی بیشترین دریافتی را داشته باشند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده 

رزومه علمی، پژوهشی و اجرایی:  سید حجت بزاززاده  |    فرم درخواست مشاوره بازاریابی صنعتی

شماره تماس جهت مشاوره!