Skip to main content

آشنایی با انواع پرسش نامه های باز در تحقیقات بازاریابی

در تحقیقات بازاریابی استفاده از پرسش نامه های باز مزیت های خاص خود را دارد. ما در مطلبی با عنوان ضرورت استفاده از پرسش نامه های باز در تحقیقات بازاریابی به بیان مزیت های این نوع از پرسش نامه ها پرداختیم. پرسش نامه های باز انواع گوناگونی دارند. در واقع نباید این گونه تصور کنید که پرسش نامه باز در تحقیقات بازاریابی تنها چند سوال تشریحی است! به همین علت ما تصمیم گرفتیم در این مطلب و مطلب های بعدی در سایت ایده به بیان انواع پرسش نامه های باز بپردازیم تا شما بتوانید با این نوع پرسش نامه ها بهتر آشنا شوید و در صورت نیاز در تحقیقات بازاریابی خود از آن ها استفاده نمایید.

 

پرسش نامه های کاملا غیر متشکل

از انواع پرسش نامه های باز می توان به پرسش نامه های کاملا غیر متشکل اشاره کرد. پرسش نامه های غیر متشکل، پرسش نامه هایی هستند که مخاطبان می توانند از راه های زیادی که مد نظرشان است به این نوع پرسش نامه ها در تحقیقات بازاریابی پاسخ دهند. به مثال زیر توجه کنید:

  • نظر شما در ارتباط با صنعت گردشگری کشور ایران چیست؟

این پرسش جز پرسش نامه های غیر متشکل در تحقیقات بازاریابی محسوب شود. در این حالت شما می توانید به عنوان پاسخ دهنده به این پرسش از منظر های مختلف پاسخ دهید. به عنوان نمونه شما می توانید به بیان ضعف های صنعت گردشگری بپردازید. همچنین می توانید نقاط قوت صنعت گردشگری کشور را در این تحقیقات بازاریابی بیان کنید. البته می توانید پاسخ خود را گسترده تر کنید و مثلا از تاثیر شرایط سیاسی یا اقتصادی بر رونق و رکود صنعت گردشگری کشور بنویسید…

 

چرا غیر متشکل؟!!!

دامنه ی پاسخ به این نوع از پرسش نامه های باز بسیار گسترده است و از جهت های مختلف می توان پاسخ به این پرسش ها را در تحقیقات بازاریابی بسط داد. همچنین این جهت دهی الزاما نباید به هم مرتبط باشد. در پاسخ هایی که ما به عنوان نمونه مطرح کردیم، شرایط سیاسی در ارتباط با پرسش مطرح شده می توانست در محدوده پاسخ های ما باشد همچنین اشاره کردیم که می توانیم این صنعت را از جهت اقتصادی نیز بررسی کنیم. شرایط سیاسی و اقتصادی از یکدیگر مجزا هستند و الزاما به هم مرتبط نیستند به همین علت لفظ غیر متشکل برای این پرسش نامه ها بیان شده است.

به طور خلاصه می توانیم بگوییم دست پاسخ دهنده در پاسخ به پرسش نامه های باز غیر متشکل در تحقیقات بازاریابی بسیار باز است. در مطلب های بعدی با انواع دیگر این پرسش نامه ها بیشتر آشنا می شویم.

 

شماره تماس جهت مشاوره!