Skip to main content

یک تحقیقات بازاریابی خوب با سیستم اطلاعات بازاریابی

By بهمن ۱۸, ۱۳۹۷آرشیو مقالات تخصصی

برای شروع یک تحقیقات بازاریابی خوب؛ نکته ها و موارد متعددی است که می توانید در نظر بگیرید. به عنوان نمونه؛ شیوه هایی که قصد دارید بر اساس آن پرسشنامه طراحی کنید یا، روش های نمونه گیری و تحلیل های آماری، همچنین تعیین روش مشاهده و استفاده از نرم افزار های مختلف و مواردی از این دست همه و همه عوامل مهمی در شکل گیری فرآیند ایجاد یک تحقیقات بازاریابی خوب است. اما، مهمترین عامل که می تواند در تحقیقات بازاریابی شرکت و سازمان شما نقش ایفا کند و به طور معمول از دید پژوهشگر پنهان باقی می ماند، توجه به سیستم اطلاعات بازاریابی است. برای این که بتوانید پژوهش های بازاریابی خود را به صورت عالی انجام دهید نیازمند سیستم اطلاعات بازاریابی قوی و کارآمد هستید. اما منظور از سیستم اطلاعات بازاریابی عالی چگونه سیستمی است؟ و چه ویژگی هایی برای چنین سیستمی مد نظر است؟

 

سیستم اطلاعات قوی و کارآمد باید شامل ویژگی های زیر باشد؛

  • دسترسی سریع به اطلاعات در زمان مورد نیاز به آن ها؛ مهمترین ضروریت در چنین سیستمی است. در سیستم اطلاعات بازاریابی، اطلاعات باید این قابلیت را داشته باشند که شیوه دسترسی به آن ها آسان باشد تا در زمان پژوهشگران تحقیق؛ صرفه جویی شود.
  • انعطاف پذیری نیز بسیار مهم است. سیستم اطلاعات بازاریابی باید انعطاف پذیری خوبی داشته باشد به گونه ایی که بسته به موقعیت های مختلف تصمیم گیری که در تحقیقات بازاریابی رخ می دهد، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار تصمیم گیرندگان خود قرار دهد.
  • یک سیستم اطلاعات بازاریابی عالی، باید شامل اطلاعات جامع باشد. شرط جامعیت در این گونه سیستم ها بسیار مهم است در غیر اینصورت سیستم اطلاعات بازاریابی نمی تواند به روند تحقیقات بازاریابی کمک شایانی نماید.
  • اطلاعات در سیستم اطلاعات بازاریابی باید به صورت دوره ایی بروز شود. این کار از این جهت مهم است که اطلاعات این گونه از سیستم ها باید مطابق با نیاز های روز جامعه باشند تا بتوانند مفید واقع شوند.
  • اگر سیستم اطلاعات بازاریابی بتواند رسالت خود را به خوبی انجام دهد بدون شک انجام پروژه های تحقیقات بازاریابی نیز راحت تر صورت می گیرد. این سیستم ها را می توان بازوی کمکی تحقیقات بازاریابی دانست که بدون وجود آن ها روند فعالیت های پژوهشی به خوبی رخ نخواهد داد.

 

شماره تماس جهت مشاوره!