Skip to main content

نمونه گیری در بازارهای تجارت به تجارت در تحقیقات بازار

نمونه گیری در بازارهای تجارت به تجارت در تحقیقات بازار

تحقیقات بازار کسب و کار به کسب و کار مرتبط به جمعیت افراد نمی شود، بلکه سازمان ها (شرکت ها، سازمان های غیرانتفاعی، ادارات دولتی و مانند آن) است. در کمال تعجب، هیچ قوانین و چارچوب کامل و جامعی برای اکثر بخش ها در نمونه جهانی ندارد. لیست شرکت ها را می توان از منابع زیادی خریداری کرد، از جمله دایرکتوری های بزرگی در تحقیقات بازار مانند Hoovers. اگرچه این دایرکتوری ها به طور معقولی جامع هستند، اما بسیاری از مشاغل کوچکتر را از دست می دهند و نام کسب و کارهایی را که در زمینه های غیرمرتبط هستند را شامل می شود. همچنین در جایی که تحقیقات بازار مربوط به یک بخش صنعتی است (که معمولاً به عنوان عمودی شناخته می شود)، ممکن است تعریف بخش مربوط به اهداف تحقیقات بازار با طبقه بندی های استفاده شده در چارچوب های نمونه مطابقت نداشته باشد.

ممکن است این نظرات برای نشان دادن یک نمونه گیری قابل اعتماد در تحقیقات بازار تجاری به کسب و کار امکان پذیر نباشد، اما این امر برای تصمیم گیری مشکل است. در عمل، نمونه‌ هایی که از چنین دایرکتوری‌ هایی گرفته می‌شوند و از چندین منبع ساخته می‌ شوند، اگرچه کاملاً عاری از سوگیری های تعصبی نیستند، اما برای اکثر اهداف به اندازه کافی خوب به نظر می ایند. علاوه بر محدودیت ‌های چارچوب نمونه، مسائل دیگری نیز در تحقیقات بازار کسب و کار به کسب و کار مهم است، و به ‌ویژه مواردی که مربوط به این واقعیت است که شرکت‌ های موجود در جامعه از اندازه یکسانی برخوردار نیستند. به عنوان مثال صنعت شیمیایی را در نظر بگیرید. در یک سطح ممکن است یک شرکت کوچک وجود داشته باشد که یک یا دو نفر را استخدام می کند و مواد شیمیایی را با یک سطل و چوب مخلوط می کند تا به شرکت های بزرگی مانند Ineos، DuPont، BASF و Dow برسد.

در اکثر تحقیقات بازارهای تجارت به تجارت، توزیع شرکت ها از قانون ۸۰:۲۰ یا پارتو پیروی می کند: یعنی ۲۰ درصد از واحدها ۸۰ درصد بازار مورد مطالعه را تشکیل می دهند. تسلط تعداد کمی از شرکت های بزرگ بر اکثر صنایع به این معنی است که آنها باید در نمونه گنجانده شوند. محقق تحقیقات بازار ممکن است (تا جایی که سطوح همکاری اجازه می دهد) به دنبال انجام سرشماری از بزرگترین شرکت ها و نمونه ای از بقیه باشد (شکل ۱۰.۳ را ببینید).

این جدا کردن شرکت‌های خاص برای مصاحبه یک پیش داوری بعضا مغرضانه است، اگرچه برخی از اصول راهنما مانند تعداد کارکنان، درآمد و تسلط آن بر راس یک صنعت وجود خواهد داشت. نه تنها محقق تحقیقات بازار تجارت به کسب و کار باید با تفاوت های گسترده در اندازه شرکت مقابله کند، بلکه عوارض ناشی از ماهیت پیچیده واحد تصمیم گیری (DMU) نیز وجود دارد. در اکثر خانوارها تصمیمات توسط پدرو مادر و فرزندان (یا حتی فقط توسط یک نفر) گرفته می شود، در حالی که در حوزه مشاغل تصمیم برای ورودی ها از خرید، فنی، تولید و احتمالاً مالی و تحقیقات بازاریابی وجود دارد که توسط هر فرد خاص که مسئول است گرفته می شود.

 

شکل ۱۰.۳ تسلط بر شرکت ها در تحقیقات بازارهای تجارت به تجارت

این ورودی ها با گذشت زمان تغییر می کنند. احتمالاً در مرحله ای که یک محصول برای اولین بار مشخص یا ارزیابی می شود، تیم فنی ملزم به استفاده از ابزارهای قوی ای برای شناساندن آن در تحقیقات بازار هستند. هنگامی که محصول به طور معمول در مرحله سفارش مجدد قرار می گیرد، مسئول خرید و تولید نفوذ بیشتری خواهند داشت. بنابراین چه کسی را برای مصاحبه انتخاب می کنید؟ در نظریه ها ممکن است با انتخاب افراد از هر گروهی، تصمیم به ایجاد یک تصویر کلی داشته باشید.

با این حال، از آنجایی که بسیاری از نمونه های تحقیقات بازار کسب و کار به کسب و کار کوچک هستند (۲۰۰ مصاحبه اندازه کاملا قابل توجیهی است)، در نهایت زیر مجموعه های پاسخ دهندگان که یک مسئولیت شغلی خاص دارند، برای تجزیه و تحلیل های جداگانه بسیار حجم کوچکی دارند. با توجه به دلایل گفته شده، محققان تحقیقات بازار کسب و کار به کسب و کار ممکن است با هم به تفاهم برسند و تصمیم بگیرند که مصاحبه ها را فقط بر روی یک گروه مانند تصمیم گیرنده کلیدی متمرکز کنند (خوشبختانه معمولاً یک نفر وجود دارد که بیشترین تأثیر را در تصمیم گیری تجارت به کسب و کار دارد).

 

استفاده از آمار برای به دست آوردن اهمیت عوامل در تحقیقات بازار

بحث ما تاکنون در این فصل در مورد نمونه گیری بوده است. در دسترس بودن ابزارهای نرم افزار پردازش آماری، مانند SPSS در تحقیقات بازار به این معنی است که محققان تحقیقات بازار دائماً به دنبال وسیله ای برای کم حجم کردن داده ها و در نتیجه پیدا کردن معانی بیشتر هستند. یکی از کاربردهای متداول که محققان تحقیقات بازار باید از آن آگاه باشند ، استفاده از تکنیک های رگرسیون برای بررسی اهمیت عوامل مختلفی است که در نظرسنجی های مربوط به رضایت از مشتری رتبه بندی می شوند.

نظرسنجی های رضایت مشتری در تحقیقات بازار دارای دو مؤلفه مهم است: اندازه گیری اهمیت بسیاری از عوامل که بخشی از پیشنهاد از یک شرکت هستند (به عنوان مثال ، تحویل به موقع ، کیفیت مداوم ، پشتیبانی فنی) و رضایت از این عوامل یا ویژگی ها که بسیار حائز اهمیت است. با این حال ، محققان تحقیقات بازار به طور مرتب برای اندازه گیری این موارد با اهمیت دچار مشکل می شوند ، تنها به این دلیل که با توجه به  گفته های مردم برای مهم بودن انتخاب تأمین کننده ممکن است دلیلی باشد که ما ندانیم چه چیزی هست که باعث می شود آنها از آن تأمین کننده راضی باشند و یا بالعکس چه مواردی آنها را دلسرد میکند.

از آنجا که وقتی سعی می کنیم همه ویژگی ها را با نمره ای که به رضایت کلی داده می شود ، مرتبط کنیم ، به دنبال محرک های مختلف رضایتمندی ، از کسانی که مردم اظهار داشتند در انتخاب برند یا تأمین کننده برجسته بودند، می یابیم. به عنوان مثال، ما تاثیر قوی بین مشخصه نرمی و لطافت و عوامل مرتبط با افراد و رضایت کلی آنها پیدا می کنیم. این سطح بالای ارتباط بین عوامل فردی خاص و رضایت کلی نشان می دهد که آنها تأثیر قابل توجهی بر آن ارزیابی کلی دارند.

برخی از محققان تحقیقات بازار بر این باورند که معیارهای اهمیت مشتق شده بیشتر از پاسخ به سؤالات مستقیم در مورد آنچه مهم است (اهمیت بیان شده) مرتبط تر است، زیرا ارقام اهمیت مشتق شده نشان می دهد که بهبودهایی که حاصل شدند در کجا نمره رضایت کلی را افزایش می دهند. با این حال، نادیده گرفتن اهمیت بیان شده خطراتی دارد. اگرچه ممکن است اینها راهنمای کاملی برای آنچه باعث رضایت می شود نباشد، اما الزامات اساسی هستند که بسیار مهم هستند که باید در سطح قابل قبولی توسط هر تامین کننده ارائه شوند. در واقع، آنها فاکتورهای بهداشتی هستند و معمولاً شامل کیفیت محصول، ارزش برای پول و تحویل سریع هستند. آنها ممکن است رضایت شما را جلب نکنند، اما تعیین می کنند که آیا شما وارد بازی شده اید و آیا شرکت شما در وهله اول به عنوان تامین کننده انتخاب می شود یا خیر. این فاکتورهای بهداشتی در توانمند ساختن تامین‌ کننده برای برنده شدن در تجارت تحقیقات بازار مهم هستند، در حالی که مشخصه و فاکتور نرم بودن که باعث افزایش رضایت می شود، عواملی هستند که تعیین می‌کنند آیا کسب‌وکار حفظ می‌شود یا خیر. اجرای انواع پروژه های ریتل آدیت تحقیقات بازاریابی و فوکس گروپ و محاسبه اندازه بازار و سهم بازار رقبا و اجرای پروژه های تحقیقات بازاریابی صادراتی و داخلی در تمام شهرهای ایران

شرکت تحقیقات بازاریابی ایده در قالب شرکت رسمی ایده سازان بازار فردا به عنوان مجری انواع پروژه های تحقیقات بازار کمی و کیفی آماده ارائه خدمات مختلف تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی به شما عزیزان می باشد.

……………………………………………………………………………………………………………………………..

درباره موسسه تحقیقات بازاریابی ایده بیشتر بدانیم!

شرکت ایده سازان بازار فردا به شماره ثبت ۵۹۴۸۶۴، که به اختصار ” موسسه تحقیقات بازاریابی ایده ” نامیده می شود، کار خود را از سال ۱۳۹۴ بصورت حرفه ای شروع کرد؛ لازم به ذکر است شرکت تحقیقات بازار ایده دارای دو مجوز دولتی از مرکز آمار ایران وابسته به سازمان برنامه و بودجه برای اجرای فعالیت های تحقیقات بازار و همچنین صندوق ضمانت صادرات ایران وابسته به وزارت صنعت معدن و تجارت برای تکمیل پرونده های اعتبارسنجی مشتریان صادراتی است. این شرکت تحقیقات بازاریابی در ابتدای امر فقط در حوزه اجرای پروژه های تحقیقات بازار میدانی و بیشتر از نوع تحقیقات کمی فعال بود؛ در سال ۱۳۹۷ همزمان با تاسیس شرکت تحقیقات بازاریابی ایده، فعالیت های تحقیقاتی خود را در حوزه های داخلی و برون مرزی نیز گسترش داد. موسسه تحقیقات بازاریابی ایده در طول ۸ سال گذشته پروژه های میدانی و عملیاتی متعددی را در حوزه داخلی و همچنین خارجی انجام داده است؛ در این بین در طی سال های گذشته بخشِ کلینیک مشاوره کسب و کار ایده نیز با تمرکز بر سه حوزه آموزش، مشاوره و نظارت بر پروژه های بازاریابی صادراتی فعالیت داشته است. مدیریت گروه تحقیقات بازاریابی ایده بر عهده آقای دکتر بزاززاده است؛ ایشان سوابقی درخشان در حوزه صادرات به کشورهای امارات متحده عربی(دبی)، عراق، عمان و برخی از کشورهای عربی و آفریقایی دارند. لازم به ذکر است این شرکت در شهرهای تهران و دبی دفتر کار تحقیقات بازاریابی دائم  و رسمی دارد.

شرکت های تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی زیادی در ایران فعال هستند؛ اما کمتر شرکت تحقیقات بازاریابی را می توان در ایران یافت که در عرصه بین المللی نیز فعال باشد؛ با توجه به سوابق درخشان تیم شرکت تحقیقات بازاریابی ایده در کشورهای عربی و آفریقایی در سال های قبل، می توانید از خدمات این مجموعه به عنوان مجری پروژه های تحقیقات بازاریابی خود در حوزه داخلی و صادراتی استفاده کنید. با توجه به حضور دائمی شرکت ایده سازان بازار فردا در کشورهای عربی و آفریقایی و همچنین داشتن یک آفیس دائم در شهر دبی، امکان اجرای انواع پروژه های تحقیقاتی، از محاسبه Market Size گرفته تا Brand Awareness برای این شرکت آسان می باشد.

بدون شک کشور امارات متحده عربی و به طور خاص شهر دبی، هاب اقتصادی منطقه خاورمیانه است؛ از اینرو اجرای انواع پروژه های تحقیقات بازاریابی در این منطقه برای شروع امر صادرات می تواند کمک شایانی به واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور در عرصه بین الملل بنماید. روش کار شرکت تحقیقات بازاریابی ایده در امر اجرای پروژه های تحقیقات بازار به دو بخش Desk Research و تحقیقات بازار میدانی تقسیم می گردد. در بخش اول بعد از یک جلسه مشاوره ابعاد مسئله و نیاز شما به بحث بازاریابی و تحقیقات بازار مشخص می گردد و بعد از تکمیل فایل RFP در قالب یک بازه زمانی ۵ الی ۱۰ روزه یک Desk Research حرفه ای برای فروش محصول شما انجام خواهد گرفت؛ در صورتی که نتایج بخش اول رضایت بخش بود وارد فاز دوم که همان تحقیقات بازار میدانی می باشد خواهیم شد. در فاز دوم بر اساس پراکندگی جغرافیایی مشتریان هدف در سطح بازار دبی و یا هر کشور عربی و یا آفریقایی، طول مدت زمان اجرایی پروژه و همچنین هزینه های عملیاتی آن محاسبه و به شما اعلام خواهد شد. برای آگاهی از فرایند اجرایی پروژه های تحقیقات بازار صادراتی با شماره واتس اپ ۰۰۹۷۱۵۶۱۵۴۴۱۷۷ تماس حاصل فرمایید.

تیم تحقیقاتی شرکت تحقیقات بازار ایده در داخل کشور نیز قوی می باشد و با در اختیار داشتن پرسشگران آموزش دیده خود در تمامی استان های کشور امکان اجرای انواع پروژه های پایش، آمارگیری و پرسشگری در حوزه های مختلف تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی را دارد. با عنایت به اینکه تمرکز اصلی موسسه تحقیقات بازاریابی ایده بر روی صنایع بزرگ، متوسط و کوچک کشور می باشد بنابراین اکثر پروژه های اجرا شده در حوزه صنایع روغن موتور، قیر، فولاد، پتروشیمی، انواع مواد غذایی و خوراکی، برق و الکتریک، فرش، مبلمان، صنعت ساختمان، کاشی و سرامیک، انواع مواد آرایشی و بهداشتی و شوینده و سایر صنایع فعال در کشور بوده است.

در انتها باید به این امر اشاره بکنیم که موسسه تحقیقات بازاریابی ایده به عنوان کارگزار و نماینده رسمی صندوق ضمانت صادرات ایران وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت، توانایی راهنمایی شما برای اجرای انواع پروژه های تامین منابع مالی صادراتی، اعتبارسنجی خریداران خارجی، ارائه انواع پوشش ها و تضمین های دولتی فروش صادراتی بر اساس اعتبار و ضمانتنامه های مبتنی بر قرارداد را دارد. شایان ذکر است این صندوق با همکاری سازمان جهانی آنکتاد، به عنوان تنها شرکت بیمه اعتبار صادراتی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۵۲ تاسیس گردیده و به پشتوانه حمایت های مالی دولت و مجلس شورای اسلامی تاکنون بیش از ۲۵ میلیارد دلار در قالب انواع پوشش برای ریسک های سیاسی و تجاری صادرات و انواع ضمانتنامه های اعتبار ریالی و ارزی، به صادرکنندگان کالاها و خدمات و همچنین تولیدکنندگان و سرمایه گذاران ایرانی کمک کرده است. لذا ما در دپارتمان خدمات برون مرزی خود این توانایی را داریم که در کنار سایر خدمات تخصصی تحقیقات بازاریابی، به صادرکنندگان و تولیدکنندگان کشور عزیزمان کمک نماییم تا مشتریان خارجی خود را اعتبارسنجی نموده و با حمایت یک سازمان دولتی با کمترین ریسک ممکن، کالا و یا خدمت خود را صادر کنند و در صورتی که متحمل خسارت شدند بنا به نوع خسارت وارده و بعد از بررسی های واحد خسارت صندوق ضمانت صادرات ایران، بین ۹۰ الی ۹۵ درصد خسارت خود را از این صندوق دولتی دریافت نمایند.

شماره تماس جهت مشاوره!