Skip to main content

ضرورت استفاده از پرسش نامه های باز در تحقیقات بازاریابی

همان طور که در مطالب گذشته توضیح دادیم، یکی از مهم ترین مباحث در تحقیقات بازاریابی استفاده از پرسش نامه ها می باشد. پرسش نامه ها می توانند به حالت باز یا بسته طراحی شوند. در ارتباط با پرسش نامه های بسته مطالب متعددی را در سایت ایده با شما به اشتراک گذاشتیم که با جستجو در بخش مقاله های سایت می توانید به آن ها دسترسی پیدا کنید. در این مطلب و مطلب های بعدی تلاش می کنیم شما را با پرسش نامه های باز در تحقیقات بازاریابی بیشتر آشنا کنیم. پرسش نامه های باز بر خلاف پرسش نامه های بسته مخاطب را محدود نمی کند. در پرسش نامه های باز در تحقیق بازاریابی این امکان فراهم است که در مقابل پرسشی که از مخاطبان می شود آن ها بتوانند با واژه ها و جمله های خود پاسخشان را بیان کنند. به همین علت پرسش نامه های باز مسائل تحقیقات بازاریابی را روشن تر می نمایند. زیرا برای پاسخ دهنده محدودیتی تعیین نمی کنند.

نکته های مهم در تحقیقات بازاریابی در پرسش نامه های باز

اگر در تحقیق بازاریابی از پرسش نامه های باز استفاده می کنید باید به چند نکته توجه کنید تا نتیجه کار بی عیب و نقص باشد:

  • ابتدا به اولویت پرسش های خود توجه نمایید. در تحقیقات بازاریابی که با کمک پرسش نامه های باز صورت می گیرد باید با پرسش های ساده تر شروع نمایید زیرا، باید بتوانید با پرسش های اولیه در تحقیقات بازاریابی مخاطب های خود را علاقمند به ادامه پاسخگویی نمایید. سپس به سمت پرسش های پیچیده تر حرکت کنید. پرسش هایی که شخصی تر است را نیز در انتهای پرسش نامه های باز قرار دهید. زیرا مخاطب شما در تحقیقات بازاریابی ابتدا باید به شما اعتماد کند تا سپس اطلاعات شخصی تر خود را با شما به اشتراک گذارد. اگر اینگونه پرسش ها را در ابتدا از مخاطبان خود بپرسید به احتمال زیاد نسبت به دادن پاسخ های معقول جبهه گیری خواهند کرد.
  • در تهیه پرسش نامه های باز از واژه هایی استفاده کنید که بتواند مفهومی که می خواهید را به مخاطب منتقل کند و در همین راستا از واژه های انحرافی استفاده ننمایید.
  • قبل از این که پرسش نامه های باز خود را بین مخاطبان در تحقیق بازاریابی پخش کنید بهتر است که از پیش آزمون استفاده کنید. پیش آزمون بدان معناست که شما از نمونه ایی از مخاطبان خود استفاده کنید.

در مطلب های بعدی در سایت ایده شما را با انواع این پرسش نامه ها آشنا خواهیم کرد.

شماره تماس جهت مشاوره!