Skip to main content

صادرات پوشاک ایران یک هزارم بنگلادش !

By اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۹آرشیو مقالات تخصصی

صادرات پوشاک ایران یک هزارم بنگلادش !

در حالی که واردات پوشاک ممنوع است؛ سالی دو میلیارد دلار قاچاق پوشاک را در کشور تجربه می کنیم!

 

سال ۹۸ رشد ۲۸ درصدی نقدینگی را تجربه کردیم؛ یعنی تجربه تولید نقدینگی ۱۴۰۰ میلیارد تومانی در روز! فکر کنید یک سیل عظیم در راه است اگر بستر آب را درست لایروبی نکرده باشیم این سیل می تواند خسارت های جبران ناپذیری به بار بیاورد. یکی از مولفه های مهم در اقتصاد کلان که بر عهده دولت گذاشته شده است مهار نقدینگی با اجرای سیاست های درست پولی و مالی است.

تصور کنید اگر این حجم بالای پول در بخش نامناسب اقتصاد، جریان سازی شود چه خواهد شد؟ دولت در تلاش است تا با سیاست های مستقیم و غیر مستقیم خود این پول را به سمت تولید و بازار سرمایه منتقل کند. یکی از بخش هایی تولیدی که به نظر کارشناسان در کشور مزیت رقابتی وجود دارد، بازار پوشاک ایران است.

صادرات پوشاک ایران یک هزارم بنگلادش !

آمارهای نشان می دهد که در سال ۱۳۹۸ حدود ۶۰ میلیون دلار، صادرات پوشاک ایران بوده است. از طرفی دیگر در جهت رونق بخشیدن به این بخش از اقتصاد، دولت در سال قبل واردات پوشاک را ممنوع اعلام کرد اما حدود ۲ میلیارد دلار بار قاچاق به بازار عرضه شد! تصور کنید بازاری که کشش تقاضای حدود ۱۰ میلیارد دلاری در صنعت پوشاک را دارد به یک باره ۲۰ درصد از سهم بازارش را به جهت قاچاق کالا از دست دهد.

کرونا نیز به نوبه خود شوک سنگینی را به بازار پوشاک ایران وارد کرد و بهترین فرصت این صنعت را در بازار شب عید نابود ساخت. خیلی از دوستان، بازار پوشاک بنگلادش را به عنوان الگو، مثال می زنند؛ که در سال ۲۰۱۹ صادراتش در این بخش حدود ۴۰ میلیارد دلار بوده است؛ یعنی ۱۰۰۰ برابر صادرات پوشاک ایران.

اما به نظرم انصاف این است که شرایط اقتصادی حاکم بر بازار پوشاک بنگلادش را با ایران مقایسه نکنیم چراکه نظام اقتصادی ما در حال گذار است و هنوز خیلی راه دارد تا با ادبیات بازار آزاد آشناتر شود! از این رو امید است که بخشی از این رود خروشان نقدینگی، که در حال جریان است به صنعت پوشاک نیز سرایت پیدا کند و نگذارد این بخش، بیش از پیش متضرر شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!