Skip to main content

تحقیقات بازاریابی با استفاده از گروه های متمرکز

By بهمن ۱۱, ۱۳۹۷آرشیو مقالات تخصصی

تحقیقات بازاریابی به شیوه های گوناگونی قابل انجام است. یکی از روش هایی که می توان با کمک آن تحقیقات بازاریابی خوبی را انجام داد، استفاده از گروه های متمرکز است. گروه های متمرکز، از ۶ الی ۱۰ نفر تشکیل شده اند. در این شیوه محقق از این افراد دعوت به عمل می آورد تا در یک بحث چند ساعته شرکت کنند. محقق با استفاده از این روش به راحتی می تواند به اطلاعات مورد نیاز در تحقیقات بازاریابی دست یابد.

نیاز به یک مجری متبحر…!

این نوع گروه ها نیازمند یک مجری نیز هستند. مجری می تواند خود محقق باشد یا کسی باشد که برای این کار از او دعوت شده است. مجریِ چنین گروه هایی در تحقیقات بازاریابی باید شخصی متبحر باشد که نسبت به موضوع اطلاعات کافی دارد. بعلاوه او باید توانایی تحلیل کنش های گروه را نیز داشته باشد.

انتخاب محل و در نظر گرفتن پاداش

در این شیوه به شرکت کنندگان در تحقیقات بازاریابی مبلغی به عنوان پاداش داده می شود و این جلسه ها در مکان های غیر رسمی مانند منزل یا مکان های راحتی مانند کافه ها انجام می شود.

بررسی خطا های روش گروه متمرکز در تحقیقات بازاریابی

در حالت کلی بسیاری از شرکت های تولید کننده محصول های مصرفی از این شیوه در تحقیقات بازاریابی خود استفاده می کنند. این شیوه می تواند دیدی واقع گرایانه تر و روشن تر را فراهم کند. البته باید در نظر گرفت که پژوهشگر نباید به راحتی هر پاسخی را به کل جامعه تعمیم دهد بلکه پس از بررسی های همه جانبه و با توجه به پاسخ های دریافتی می تواند چنین تصمیمی را اتخاذ کند. علت این کار نیز آن است که در گروه های متمرکز اندازه نمونه کوچک است بنابر این نباید به راحتی هر پاسخی را به کل جامعه ی پژوهشی تعمیم داد بلکه باید پس از بررسی های لازم چنین تصمیمی را گرفت. همچنین باید در نظر گرفت که، در این گونه گروه ها از روش تصادفی در انتخاب اعضای گروه استفاده نشده است و افراد مشخصی به گروه متمرکز و جلسه دعوت شده اند. بنابر این، بهترین حالت این است که محقق برای بالا بردن اعتبار تحقیقات بازاریابی بررسی های همه جانبه ایی را در ارتباط با پاسخ های دریافتی انجام دهد و در نهایت پس از در نظر گرفتن تمام موارد پاسخ ها را به کل جامعه تعمیم دهد.

 

شماره تماس جهت مشاوره!