Skip to main content

بخش های مختلف طرح تحقیق در تحقیقات بازاریابی ، بخش اول

By اسفند ۱۸, ۱۳۹۷آرشیو مقالات تخصصی

زمانی که پژوهشگران تحقیقات بازاریابی با تصمیم گیرندگان در زمینه اهداف پروژه به توافق نهایی می رسند حال نوبت تدوین یک طرح تحقیق خوب برای تحقیقات بازاریابی است. طرح تحقیق را می توان چارچوب تحقیقات بازاریابی دانست. در هر طرح تحقیقی روش هایی تعیین می شود که به پژوهشگران روش های مختلف رسیدن به حل مشکل را نشان می دهد. بعلاوه طرح تحقیق برای اطلاع تصمیم گیرندگان از روند کار در تحقیقات بازاریابی ضروری است. هرچند ماهیت اصلی تمام طرح های تحقیقات بازاریابی از یک چارچوب کلی الگو می گیرد اما، برخی از طرح های تحقیق بسیار مفصل هستند و شامل جز بندی های بی شماری می شوند در چنین حالتی ممکن است شما با یک طرح تحقیقاتی ۳۰ صفحه ایی روبرو شوید! اما ممکن است تحقیقات بازاریابی به طرح هایی جزیی تر نیز ختم شوند و بتوان یک طرح تحقیقاتی را در نهایت در یک صفحه خلاصه کرد.

هر طرح تحقیق می تواند شامل جزییات زیر باشد…

تمام طرح های تحقیقاتی بدون استثنا دارای نام آزمایشی پروژه هستند. این بخش در تمام طرح های تحقیقات بازاریابی وجود دارد. به بیان دیگر نمی توان این بخش را به هیچ عنوان حذف کرد. شرحی از مشکلی که سبب شکل گیری تحقیقات بازاریابی شده است نیز بخش دیگری از طرح تحقیقات است. این بخش می تواند یکی از بخش های مهم طرح تحقیق محسوب شود زیرا خوانندگان طرح قبل از خواندن مفصل طرح به شکل اجمالی با ماهیت تحقیقات بازار آشنا می شوند و علت شکل گیری آن را متوجه خواهند شد. البته تصمیم گیرندگان نیز با کمک شرحی که در طرح تحقیقات آمده است می توانند متوجه این نکته شوند که آیا محققین به درستی مشکل مد نظر آن ها را درک کرده اند یا خیر؟

تعیین اهداف و محدودیت های پروژه نیز بخش دیگری از طرح های تحقیقات بازار است. در این بخش باید بتوان ضمن بیان اهداف محدویت های طرح تحقیقاتی را از نظر زمان یا بودجه مالی به خوبی به تصویر کشید. در چنین حالتی می توان برنامه ریزی دقیق تری را برای تحقیقات بازاریابی در نظر گرفت. البته طرح تحقیقات بازار دارای بخش بندی های متعدد دیگری نیز هست که در مطلب های بعدی بیشتر در این باره با شما به تبادل اطلاعات می پردازیم.

 

 

شماره تماس جهت مشاوره!