Skip to main content

بازاریابی در آفریقا

سهم ما از بازار آفریقا چقدر است؟ چرا شرکت های ایرانی در صادرات به آفریقا کمتر موفق بوده اند؟

آیا بازاریابی در آفریقا پر ریسک است؟

چند ماهی است به واسطه چند پروژه مختلف که دارم در حال بازارسازی در چند کشور آفریقایی هستم؛ دوران کرونایی است و امکان سفر مهیا نیست با این حال در این مدت با چند تاجر و بیزینسمن آفریقا جلسه داشته ام. آن چیزی که بیش از هر عاملی باعث شد بیش از پیش متوجه آفریقا شوم ظرفیت های نهفته و بالقوه بالای این قاره بزرگ است. بدون شک بحث بازاریابی در آفریقا برای هر شرکت ایرانی جذاب است و می تواند یکی از مهمترین بازارهای هدف محصولات، مصنوعات و همچنین خدمات تولیدی ایرانی باشد. اما چرا در این سال ها نتوانسته ایم سهم خوبی از تراز تجاری خود را با کشورهای آفریقایی پر کنیم؟ شاید یکی از مهمترین دلایل آن پر ریسک بود تجارت با آفریقایی ها است؟

بازار آفریقا

دومین قاره پهناور جهان با بیش از ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت فعال در آن؛ نرخ رشد جمعیت بالای این قاره در مقایسه با سایر نقاط جهان آن را به یکی از مهمترین بازارهای هدف آینده جهان تبدیل کرده است! ۵۴ کشور رنگارنگ با آداب و رسوم مختلف؛ هر یکی می تواند بازاری جذاب برای محصولات تولیدی کشورمان باشد. سهم صادرات این قاره در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۰۰ میلیارد دلار و واردات آن نیز حدود ۵۵۰ میلیارد دلار بوده است. سهم قاره سیاه از کل حجم تجارت جهانی کمتر از ۳ درصد است. این خود گواه جذاب بودن این بازار بالقوه در آینده و حتی حال است!

بازاریابی در آفریقا

هدف از این مقاله صحبت از ظرفیت ها و پتانسیل های صادراتی و وارداتی قاره آفریقا نیست. بلکه هدف این است چطور به شرکت ها و واحدهای صنعتی ایرانی کمک کنیم تا بتوانند حجم تجارت خارجی خود را با مجموعه کشورهای آفریقایی بالا ببرند؟ چرا در این سال های کمتر شنیده ایم که شرکت های ایرانی بتوانند در بازار آفریقا موفق بشوند؛ شاید یکی از مهمترین دلایل ناکامی بازاریابی در آفریقا نداشتن یک برنامه جامع و مدون برای حضور در این کشورهاست. اما به واقع چه باید کرد و از کجا باید شروع کنیم.

آفریقا، بازاری متفاوت!

بذارید مطلب رو کش دار نکنم؛ حدود ۳ سال است با دو شرکت در حوزه بازاریابی صادراتی محصولاتشان به بازار آفریقا همکاری دارم. روز اول فکر می کردم برای بازاریابی در آفریقا می توان از ابزار بازاریابی دیجیتال به خوبی بهره برد. اما بعد از مدتی فهمیدم آن چیزی که بیش از همه می تواند شما را به این بازار پیوند بزند بازارگردی و نشست و برخواست با آنهاست! آزمون و خطاهای زیادی را انجام دادم تا بفهمم برای ورود به بازار آفریقا داشتن فهم بازاریابی به تنهایی کافی نیست. شما با بازاری می خواهید تعامل کنید که سال های درد و رنج را در قلب خود جای داده و شاید آمال و آروزهای آنها با ما فرق داشته باشد.

روز های اول با دید کشور خود با مشتریان آفریقای چت می کردم و یا جلسه می گذاشتم؛ اما بعد از مدتی فهمیدم آنها نیازهایی دارند که با نیازهای ما تفاوت دارد. نه اینکه آدم های عجیب و غریبی باشند. نه نیازهای و خواسته های آنها متفاوت است. شاید در منظر یک صادر کننده ایرانی بسته بسته بندی خیلی خیلی مهم باشد اما بعدا بفهمد آن چیزی که بیشتر بازارهای آفریقایی به دنبال آن هستند قیمت است. و ده ها مسئله دیگر. از این رو به جد پیشنهاد می کنم برای ورد به بازار آفریقا قبل از هر چیز بازارگردی کنید تا بفهمیم نیاز و خواسته مشتری شما چیست. جوری نشه کلی هزینه کنید و کالای شما در مقابل کالای مشابه هندی و چینی نتواند در آن بازار وارد شود.

بازار نیجریه

کشوری با جمعیتی بیش از ۲۰۰ میلیون نفر و همچنین اقتصادی قوی نسبت به سایر کشورهای همسایه اش؛ در سال ۲۰۱۷ این کشور پهناور که به Big Brother معروف است توانست از آفریقای جنوبی پیشی بگیرد و به عنوان بزرگترین اقتصاد آفریقا شناخته شود. همواره سه کشور مصر، آفریقای جنوبی و نیجریه در رقابت هستند و می توان از این سه کشور به عنوان قویترین اقتصادهای قاره سیاه نام برد.

اقتصاد نیجریه

نرخ بیکاری ردر این کشور پهناور ۶ درصد است و حدود ۷۰ درصد از نیروی کار در بخش کشاورزی فعال هستند. تقریبا دو سوم ازجمعیت کشور زیر خط فقر مطلق هستند؛ یعنی نیازهای اصلی آنها مثل غذا، آب شرب سالم و غیره به راحتی قابل تامین نیست. در برخی از بخش های کشور میزان فقر مطلق بالای ۸۸ درصد است. با این حال شاید به خود بگوید اصلاً جای خوبی برای صادرات نیست. به هیچ وجه اینها همه یک سری واقعیت ها و یا فکت(Fact) هستند و نباید به خاطر همین آمارها میدان را خالی کرد.

بازاریابی در نیجریه

چند وقتی است به واسطه دوستان خوبی که پیدا کرده ام در حال بازاریابی در کشور نیجریه هستیم. با جاهای خوبی رسیده ایم از صادرات انواع فرش و موکت، روغن موتور گرفته تا لاستیک ماشین و غیره؛ از آن طرف هم واردات انواع دانه های روغنی مثل کنجد گرفته تا کاکائو و غیره. خلاصه بازاریابی در نیجریه بسیار جذاب و شیرین است. اخیراً با چند تن از دوستان نیجریه جلسه داشتم و داریم با همکاری هم در بازار ایران و نیجریه بازاریابی می کنیم. جالب است که به شما بگویم بیش از ۲۵ میلیون شیعه در این کشور زیست می کنند که بسیار احساسی و با محبت هستند. البته به این معنی نیست که غیر مسلمانانشان خوب نیستند. کلاً بعد از این مدت همکاری با دوستان نیجریه ای به این جمع می رسی که:

مردمان بسیار مهربان و دوست داشتنی

با محبت و راستگو

ما برای شما در نیجریه بازاریابی می کنیم!

شاید برخی از دوستان این حرف های من را قبول نکنند. و استناد کنند که نیجریه بالاترین درصد کلاه برداری در کل قاره آفریقا را دارد. بله این را می دانم اما وقتی کشور شما یکی از بزرگترین کشورهای قاره سیاه می شود طبیعی است که میزان جرم و فساد هم زیاد می شود. از طرفی فقر مطلق بالای آن نیز مزید بر علت است. اما من تا به حال به جزء محبت و خوبی از آنها چیزی ندیدم. خلاصه پیشنهاد می کنم برای ورود به بازار آفریقا نیجریه را فراموش نکنید. روی خدمات من و دوستانم هم می توانید حساب باز کنید.

مشاوره بازاریابی صنعتی در کلینیک مشاوره بازاریابی ایده

ما در کلینیک مشاوره بازاریابی ایده با بیش از ۷ سال فعالیت در حوزه های مختلف صنعتی، خدماتی و توزیعی در سراسر کشور به تجارب خوبی دست پیدا کرده ایم. بدون شک تلفیق علم و تجربه می تواند همچون دو بالِ پرواز برای ایده های نو و بدیع باشد. در این راستا بخش مشاوره بازاریابی صنعتی و همچنین بازاریابی صادراتی موسسه ایده توسط اینجانب مدیریت می شود. در طول این سال ها در حکم مدیر بازرگانی بین الملل، مدیر فروش، مدیر بازاریابی و همچنین مشاور بازاریابی در واحدهای صنعتی مختلف سراسر کشور فعالیت کرده ام. به لطف خدا و همچنین اعتماد صاحبین صنایع به تجارب عملیاتی خوبی دست پیدا کردم که امیدوارم برای علاقه مندان عرصه تولید و کارآفرینی جذاب و عملیاتی باشد.

ما به دنبال شومن بازی نیستیم؛ سعی می کنیم به شما یک برنامه عملیاتی برای بخش های تحقیقات بازاریابی، بازاریابی داخلی و بین الملل، برندینگ، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی میدانی، پلن فروش و در نهایت طرح ریزی برنامه جامع امور مشتریان بدهیم. بدون شک اگر یک واحد صنعتی، خدماتی و یا توزیعی به این برنامه طراحی شده عمل کند به جواب های جالبی خواهد رسید. تیم مشاوره ما به حدی از کار خود مطمئن است که بعد از جلسه مشاوره در صورتی که شما یک بیزنس پلن قوی داشته باشید حاضر خواهد بود در برنامه بازاریابی شما مشارکت کند و از مقام طرح ریزی به مرحله نظارت و اجرا نیز گام بردارد.

[gravityform id=”7″ title=”true” description=”true”]

شما می توانید به جای فرم بالا پیام صوتی خود را از طریق شماره زیر برای ما ارسال کنید؛ دوستان ما با شما تماس خواهند گرفت (:

۰۲۱۲۲۷۳۳۰۸۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده

رزومه علمی، پژوهشی و اجرایی:  سید حجت بزاززاده  | فرم درخواست مشاوره بازاریابی صنعتی

شماره تماس جهت مشاوره!