Skip to main content

اهمیت مشاوره بازاریابی در شناخت بهتر بازار

 

چرا من باید به مشاوره بازاریابی نیاز داشته باشم؟

مگه بازاریابی و فروش کاری داره؟ خودم به راحتی می تونم بفروشم و نیاز به کمک کسی ندارم!

همه جملات بالا و شبیه به آن را به کرات از افرادی که برای اولین بار به جلسه مشاوره ام آمده اند شنیده ام! اینکه فکر می کردند می توانند خیلی راحت برنامه فروش و بازاریابی خود را تدوین کنند و بعد از آن، پیاده سازی کنند؛ یک نکته جالب بهتون بگم؛ اکثر افرادی که برای مشاوره بازاریابی وقت می گیرند کسانی هستند که یا در فرایند فروش شکست خورده اند و یا متاسفانه متوجه شده اند در جای بدی سرمایه گذاری کرده اند. به جرات می توانم بگویم که بالای ۸۰ درصد مشاوره پذیران در این دسته قرار می گیرند. دلیل آن هم مشخص است؛ فکر می کردند فروختن کاری ندارد! البته موارد زیادی هم داریم که به خاطر دقت بالایی که در خوب انجام شدن کارها دارند وقت مشاوره می گیرند.

چه زمانی به مشاوره بازاریابی نیاز داریم؟

به عنوان یک اصل کلی پیشنهاد می کنم قبل از اینکه تصمیم به سرمایه گذاری در یک زمینه بیزینسی بگیرید با دوستان فعال در عرصه مشاوره بازاریابی یک جلسه داشته باشید. مشاوره گرفتن از یک مشاور خوب می تواند نظر شما را در مورد سرمایه گذاری کردن در یک مورد خاص تغییر دهد و یا حتی جلوی ضررهای بیشتر در آینده بگیرد. شاید هم فکر کنید، طرح شما آنقدر قوی است که نیاز به مشاوره نیست ولی می توانید با یک سوال ساده تکلیف خود را مشخص کنید و آن هم این است:

از کجا شروع کنم و چطور؟

جواب به این سوال تکلیف ما را مشخص می کند که قرار است به کجا حرکت کنیم؟ چطور حرکت کنیم؟ با چه ابزاری و با چه استراتژی طی مسیر کنیم؟ اگر جواب این سوالات را دقیقا ندانیم و یا در اجرای آن شک داریم بهتر است برای گرفتن یک جلسه مشاوره اقدام کنیم. البته دسته دیگری هم هستند؛ یعنی کسانی که سال هاست یک بیزینس را بالا آورده اند و الان از عملکرد واحد بازاریابی و فروش خود راضی نیستند. تکلیف آنها که روشن است باید برای عارضه یابی دقیقِ واحد صنعتی خود، زودتر اقدام کنند.

اهمیت مشاوره بازاریابی در شناخت بهتر بازار هدف

از آنجایی که اکثر مشاوران بازاریابی در حوزه های متنوع و متکثری فعالیت دارند بنابراین دید بهتری از بازار مورد بحثِ مشاور پذیر خواهند داشت. بذارید مطلب را روشن تر بگویم؛ تصور کنید قرار است یک مشاوره بازاریابی در حیطه صنعت روغن و روانکار بگیرید. اگر مشاور بازاریابی شما با شرکت های متنوع روغن و روانکار همکاری داشته است به راحتی می تواند تجارب پیشینیان را به شما منتقل کنند و به جای اینکه در عرصه بازاریابی داخلی و صادراتی دست به آزمون و خطا بزنید از نظرات او استفاده کنید. در حقیقت اگر مشاور بازاریابی در حیطه مورد نظر شما تجربه کاری داشته باشد شما را به اندازه چندین سال جلو می اندازد. و دیگر نیاز نیست مدل های مختلف تئوریکال در بازاریابی و فروش را تست کنید تا ببینید کدامیک در بازار ایران جواب می دهد.

لئوناردو داوینچی یک نقاش ساده نبود!

با یک مثال ساده نقش و جایگاه مشاور بازاریابی را برایتان روشن تر می کنم. آورده اند که روزی فردی پیش لئوناردو داوینچی، نقاش معروف ایتالیایی رفت و به او دستور کشیدن یک نقاشی را داد. داوینچی در مدت زمان کوتاهی یک نقاشی زیبا کشید و به او داد و در ازای آن از او طلب چند سکه طلا کرد. فرد سفارش دهنده که از این دستمزد نقاش به شگفت آمده بود به او گفت: مگر تو چه کار کرده ای که همچنین حق الزحمه ای طلب می کنی؟(به قول امروزی ها مگه آپولو Apollo هوا کردی؟)

داوینچی هم جواب جالبی به او داد و گفت: تو کار من را خیلی ساده و سریع دیدی؛ در حال که من پشتِ آن، سال ها تجربه و مهارت را می بینم.

برای مشاوره گرفتن هزینه کنیم!

با توجه به مثال بالا موراد متعددی را دیده ام که در جلسه مشاوره گفته اند ای کاش این هزینه کم مشاوره بازاریابی و فروش را داده بودیم و این همه هزینه اشتباه نمی کردیم. این را به عنوان یک دوست و برادر کوچکتر می گویم برای بیزینس های خود از اول دل بسوزانید و نه اینکه انتظار داشته باشید یک بیمار سرطانی را تحویل مشاور بدهید و او هم برای شما معجزه کند. خدا را شکر در ایران کم نیستند مشاوران بازاریابی که در زمینه های مختلف صنعتی و یا خدماتی، صاحبِ تجریه و مهارت هستند. با کمی دقت و وسواس می توانیم بهترین آنها را در موضوع مورد نظر خود پیدا کنیم و از آنها نقشه راه بخواهیم. حالا شاید در این راه به تور چندتا مشاورِ شومن هم بخوریم؛ ولی به جرات می توانم بگویم هزینه ای که برای مشاوره گرفتن به مشاور پرداخت می کنید از هزینه های سرسام آوری که باید در طول مسیر بیزینسی خود پرداخت کنید قابل مقایسه نیست.

مشاوره بازاریابی صنعتی در موسسه تحقیقات بازاریابی ایده

ما در موسسه تحقیقات بازاریابی ایده با بیش از ۷ سال فعالیت در حوزه های مختلف صنعتی، خدماتی و توزیعی در سراسر کشور به تجارب خوبی دست پیدا کرده ایم. بدون شک تلفیق علم و تجربه می تواند همچون دو بالِ پرواز برای ایده های نو و بدیع باشد. در این راستا بخش مشاوره بازاریابی صنعتی و همچنین بازاریابی صادراتی موسسه ایده توسط اینجانب مدیریت می شود. در طول این سال ها در حکم مدیر بازرگانی بین الملل، مدیر فروش، مدیر بازاریابی و همچنین مشاور بازاریابی در واحدهای صنعتی مختلف سراسر کشور فعالیت کرده ام. به لطف خدا و همچنین اعتماد صاحبین صنایع به تجارب عملیاتی خوبی دست پیدا کردم که امیدوارم برای علاقه مندان عرصه تولید و کارآفرینی جذاب و عملیاتی باشد.

ما به دنبال شومن بازی نیستیم؛ سعی می کنیم به شما یک برنامه عملیاتی برای بخش های تحقیقات بازاریابی، برندینگ، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی میدانی، پلن فروش و در نهایت طرح ریزی برنامه جامع امور مشتریان بدهیم. بدون شک اگر یک واحد صنعتی، خدماتی و یا توزیعی به این برنامه طراحی شده عمل کند به جواب های جالبی خواهد رسید. تیم مشاوره ما به حدی از کار خود مطمئن است که بعد از جلسه مشاوره در صورتی که شما یک بیزنس پلن قوی داشته باشید حاضر خواهد بود در برنامه بازاریابی شما مشارکت کند و از مقام طرح ریزی به مرحله نظارت و اجرا نیز گام بردارد.

 
[gravityform id=”7″ title=”true” description=”true”]  

شما می توانید به جای فرم بالا پیام صوتی خود را از طریق شماره زیر برای ما ارسال کنید؛ دوستان ما با شما تماس خواهند گرفت (:

۰۲۱۲۲۷۳۳۰۸۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده

رزومه علمی، پژوهشی و اجرایی:  سید حجت بزاززاده  | فرم درخواست مشاوره بازاریابی صنعتی

Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!