Skip to main content

اهمیت تحقیقات بازاریابی در شرکت های چند ملیتی…

By آبان ۲۴, ۱۳۹۷آرشیو مقالات تخصصی

تحقیقات بازاریابی برای تمام کسب و کار ها ضروری است. هیچ گاه نمی توان فاکتوری تجویز کرد که بتوان گفت تحقیقات بازاریابی برای برخی از کسب و کار ها ضرورتی ندارد! اما در بین تمام شرکت ها و کسب و کار هایی که به فعالیت مشغول هستند، شرکت های چند ملیتی بیش از بقیه شرکت ها وبه تحقیقات بازاریابی نیاز دارند.

تحقیقات بازار ضرورتی اجتناب ناپذیر…

  • هر شرکت چند ملیتی در اقصی نقاط جهان دارای شعبه است و طبیعتا کارمندانی را استخدام می کنند که از ملل مختلف هستند و با مشتریانی سر و کار دارد که طیف وسیعی از تضاد ها را نسبت به مردم کشور اصلی شرکت چند ملیتی دارا می باشند. ممکن است دفتر و شعبه اصلی شرکت چند ملیتی در ایران باشد اما، این شرکت شعبه های مختلفی نیز در نقاط مختلف جهان داشته باشد که همین امر سبب می شود که تحقیق بازاریابی به تعیین برنامه های بهتر برای فروش در مواجه با فرهنگ ها و سلایق متفاوت کمک کند. محصولی که در کشور ایران برای ایرانیان مورد علاقه است ممکن است در کشوری مانند چین طرفدار نداشته باشد. اما، چگونه می توان با سلایق مشتریان در اقصی نقاط جهان آشنا شد در اینجاست که تحقیقات بازاریابی اطلاعات ضروری را فراهم می کند.
  • البته تحقیقات بازاریابی تنها برای این دست از مسائل نیست و حوزه گسترده تری دارد. ممکن است شرکت چند ملیتی نگران فروش خود در سایر کشور ها باشد و اطلاعات کاملی از شرایط اقتصادی و بازار کشور های هدف نداشته باشد. تحقیقات بازاریابی می تواند اطلاعات خوبی را در این زمینه به برنامه ریزان شرکت منتقل کند.
  • در بسیاری موارد نیز مسائل سیاسی در فرآیند تحقیقات بازاریابی دخالت می کنند که در این حالت نیز با تحقیق بازاریابی می توان پیش بینی های مطلوبی را کسب کرد.
  • اطلاع از وضعیت سایر رقبای شرکت های چند ملیتی در نقاط مختلف جهان نیز به تحقیقات نیاز دارد.

به همین دلیل امروزه تحقیقات بازار جز لاینفک شرکت های بزرگ است. تمامی این شرکت ها واحدی به نام تحقیقات بازاریابی را در خود ایجاد می کنند و بودجه های قابل توجه ایی را نیز برای چنین واحدی اختصاص می دهند. زیرا به تجربه دریافته اند که اگر بخش تحقیقات شرکت خوب فعال نباشد بدون شک آن ها نمی توانند با رقبای خود رقابت کنند.

شماره تماس جهت مشاوره!