Skip to main content

استوری تلینگ در بازاریابی

By خرداد ۵, ۱۳۹۹آرشیو مقالات تخصصی

 
داستان برند شما چیه؟

قبل از شروع بحث لطفاً کلیپ بالا را ببنید که مربوط به برند ادکا آلمان(Edka) است؛ یک شرکت چند ملیتی در حوزه فروشگاه های زنجیره ای بزرگ، که بیش از ۳۶۹ هزار پرسنل در کشورهای مختلف جهان دارد. ادکا در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۰ میلیارد دلار درآمد زایی کرد. در این کلیپ، پدر مدت زیادی است که فرزندانش را ندیده است و برای آنها حسابی دلتنگ شده؛ اما فرزندانش به دلیل مشغله های روزمره نمی توانند یا بهتر بگویم نمی خواهند به پدرِ پیر خود سر بزنند. پدر فکری به سرش می زند و اعلامیه ترحیم خودش را چاپ می کند و همه را به مراسم دعوت می کند. وقتی بچه ها به خانه پدر می آیند داستان عوض می شود …

هر بیزینسی برای خودش یک استوری تلینگ (Brand Storytelling) یا داستان سرایی برند دارد. ما در استوری تلینگ برندمان، می گویم که به مشتریانمان چه چیزهایی را ارائه خواهیم کرد؟ چه نیازی را از آنها بر طرف خواهیم کرد؟ و خلاصه پاسخ تمام سوالات احتمالی آنها در مورد کالا و یا خدمت قابل فروش خودمان را خواهیم داد! استوری تلینگ یک ابزار فوق العاده توانمند در بازاریابی محتوا است؛ ابزاری که به واسطه آن می توان پیام برند خودمان را به همگان مخابره کنیم. در حقیقت داستان سرایی یک استراتژی بازاریابی محتوایی است که می توانیم از آن برای توسعه شبکه فروش خود بهره ببریم. وقتی استوری تلینگ برند خود را بصورت حرفه ای به اشتراک مشتریانمان می گذاریم آنها خیلی بهتر با ما ارتباط بر قرار می کنند و در نهایت پارازیت های ارتباطی بینمان به حداقل ممکن خواهد رسید.

استوری تلینگ در بازاریابی

به زبان ساده، استوری تلینگ داستانِ کمپانی و شرکت شما است. داستانِ اینکه شما چطور به وجود آمدید و اینکه از کجا شروع کردید. در داستان سرایی برند ما بصورت پشت سر هم یک سری رویداد را به صف می کنیم و می گوییم چه شد که این اینگونه شدیم! استوری تلینگ ، یک صفحه “درباره ما” خشک و خالی نیست! در واقع در استوری تلنیگ داستان برند، بصورت کاملاً ملموس و احساسی به مشتری نهایی منتقل می شود. برای این کار باید از تمامی ابزارهای هویت بصری به بهترین نحو ممکن استفاده کرد تا مشتری احساس(Sense) ما را درک کند. برند شما زنده است و باید به مشتری این مطلب را برساند که شرایط او را درک می کند و تمام تلاشش را خواهد کرد تا مشکل و نیاز او را بر طرف کند. یعنی باید مشتری با برند ما ارتباط احساسی برقرار کنند دقیقا مثل اینکه با دوستانش ارتباط برقرار می کنند. پس باید برای برند خود یک شبکه واژگانی انتخاب کنیم که مختص خودش هست و با آن شروع کنیم به جمله سازی!

استوری تلینگ باید روی احساست مشتری دست بگذارد!

برای انتقال بهتر بحثِ داستان سرایی برند، یک کلیپ جالب را براتون انتخاب کردم که اولین بار موسسه بازاریابی محتوایی Purple Feather آن را منتشر کرد. این کلیپ تمام آن چیزی که باید از فلسفه استوری تلینگ بدانیم را به ما منتقل می کند! پیر مردی فقیر و البته نابینا، در حال گدایی کردن است. روی مقوایی که کنار خودش گذاشته نوشته “من نابینا هستم، لطفاً کمکم کنید!” . به یکباره فیلم چرخشی ۳۶۰ درجه ای پیدا می کند و آن هم زمانی است که یک زن عینک به چشم لحظه ای دِرنگ می کند و جمله پیرمرد را می بیند. او جلمه را به “امروز چه روز زیبایی است، اما متاسفانه من قادر به دیدن آن نیستم! ” عوض می کند و نتیجه آن را در کلیپ زیر ببینید:

 

change your words, change your world

ادبیاتت رو عوض کن تا دنیات تغییر کنه !


 

همان طور که در کلیپ هم مشاهده کردید؛ استوری تلینگ پیرمرد عوض شد و در نتیجه میزان کمک های دریافتش هم چند برابر شد! چرا که جمله او روی احساسات عابرین پیاده اثر گذاشت و کاری کرد تا آنها نیز درد او را درد خود بدانند. داستان سرایی برند نیز همین حکایت را دارد! می توانیم به حدی خوب استوری تلینگ برند خود را باز گو کنیم که توجه عده زیادی را به خود جلب کند. برای این کار باید نقطه تماس احساسی مشتریان هدف خودمان را بهتر درک و کشف کنیم. اگر حال نداشتین متن بالا رو بخونید ویس پایین رو گوش کنید؛ مخلصیم …

 
 

شماره تماس جهت مشاوره!