Skip to main content

تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی؟

By خرداد ۹, ۱۴۰۱آرشیو مقالات تخصصی

مشتریان مهمترین علت خرید و فروش می باشند و قطعا در هر کسب و کاری با شناخت عوامل موثر در جذب مشتری پیشرفت چشمگیری رخ می دهد. در مطلب پیش رو سعی می کنیم شما را با واژه های تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی آشنا کنیم، اگرچه این دو کلمه گاهی به جای هم به کار می رود اما می خواهیم تفاوت ها ی آن ها را در یابیم.

 

 

تحقیقات بازاریابی (Marketing Research) چیست؟
به مجموعه روش هایی که برای رسیدن تولید کننده و فروشنده به مشتری انجام می شود، تحقیقات بازاریابی گفته می شود. این اطلاعات در واقع شرایط بازار را توصیف می کند و چشم انداز روشنی از فرصت های نهفته در بازار را ارائه می کند. تحقیقات بازاریابی به درک بازار و مشتریان، شناخت فرصت های موجود در بازار، بررسی مشکلات بازار و ارائه راه حل برای آن ها می پردازد.

 

تحقیقات بازار (market research) چیست؟
یکی از روش های مفید برای بدست آوردن اطلاعات درباره ی مشتریان در بازار رقابتی امروز، را تحقیقات بازار می گویند. در واقع تحقیقات بازار فرایندی است که از مستندات عینی استفاده می کند مانند مصاحبه با یک گروه نمونه از افراد، پرسش نامه، نظر سنجی و …
در این روش متخصصان با روش های گوناگونی در هر کسب و کاری که هستید عوامل مهم در کسب مشتری هدف، محصول شما را نشان می دهند و راه رسیدن شما به قله های موفقیت را برایتان هموار می سازند. شرکت ها و موسسات تحقیقات بازار به وجود آمده اند تا راه گشای کسب و کارها باشند و بهترین ایده ها را در اختیار آن ها قرار بدهند، یکی از این موسسات که دارای متخصصانی توانمند و آشنا با تکنولوژی روز در این حوزه می باشد می توان به موسسه تحقیقات بازاریابی ایده اشاره کرد که در این حوزه سرآمد است این شرکت با به کاربردن دانش و فن آوری روز سعی در بهبود تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی دارد و تا اکنون ده ها پروژه در زمینه اجرای پروژه تحقیقات بازار با کیفیت عالی به انجام رسانده اند. در بازاری که با توجه به شبکه گسترده و در دسترس اینترنت، اطلاعات مشتریان زیاد است؛ بی شک پیدا کردن مشتریان و فروش محصول کاری دشوار است. ضرورت به کار بردن تحقیقات بازار زمانی نمایان می شود که فروش محصولات شما رشد صعودی می یابد و شما از نتایج حاصل شگفت زده می شوید.

 

تفاوت تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار
هر دو واژه از مفاهیم بازاریابی یا مارکتینگ هستند، برخی متخصصان اعتقاد دارند که تحقیقات بازار زیر مجموعه ای از تحقیقات بازاریابی محسوب می شود. در برخی حوزه ها مانند قیمت گذاری محصول، ویژگی های محصول و تخمین تقاضا با هم همپوشانی دارند.
نمونه هایی از تحقیقات بازاریابی می‌توان از بهینه سازی در تبلیغات، و تغییر نگرش نسبت به برندسازی و… نام برد. درباره تحقیقات بازار می‌توان از نوسانات بازار ، سایز بازار و بررسی بازار هدف، سگمنتیشن و … نام برد.

تحقیقات بازار به چه سوال‌هایی پاسخ می‌دهد؟
اکنون اکثر افراد به تلفن همراه هوشمند و اینترنت دسترسی دارند و در کمترین زمان، قادر به کسب اطلاعات وسیعی در حوزه مورد نظر می باشند و تقریبا ۷۵ درصد از استفاده کنندگان تلفن هوشمند در موتورهایی مانند گوگل اطلاعات مورد نیاز خود را جستجو می کنند. اکثر افراد دریافت ایمیل های زیاد که از سوی سازمان یا یک کسب و کار را دریافت می کنند لغو می نمایند. بسیاری از افراد حدود ۸۰ درصد از کاربران اینستاگرام تمایل دارند که یکی از پیج های بازاریابی را دنبال کنند. تحقیقات بازار راه گشای شماست تا در این مسیر تعامل بهینه با مشتری را درک کنید و اینکه چه عواملی باعث می شود که مخاطب شما تبدیل به خریدار کالا و در نهایت طرفدار شما باشد. کارشناسان پاسخگوی این سوال هستند که مشتری شما بر چه اساسی و با در نظر گرفتن چه اطلاعاتی اقدام به خرید می نماید.

 

 

 

انواع روش‌های مورد استفاده در Market Research
اساس روش های مورد استفاده در تحقیقات بازار به دو دسته تقسیم می شود:
روش اول : تحقیقات پایه‌ای 
کارشناسان به روش های مختلف اقدام به جمع آوری داده درباره ی موضوع مورد بحث می کنند، روش هایی مانند مصاحبه و پرسش نامه آنلاین و … از این موارد می باشد. موسسات تحقیقات بازاریابی می توانند این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. آن ها در واقع می خواهند نیاز یک مشتری را در مرحله اول بسنجند و با توجه به نیاز او، مسیر را هموار کنند. کارشناس بازاریابی باید پرسونای مخاطب را بشناسد و اینکه مشتری با چه چالش هایی در این مسیر مواجه است، سپس اقدام به ارائه راه حل برای مسئله می نماید.
روش دوم :‌ تحقیقات ثانویه
در این روش اطلاعات از منابعی مانند سایت، کتابخانه ها و آژانس های دولتی و غیر دولتی به دست می آید. اطلاعات موجود در کتاب ها، نشریات، مجلات و … برای همه در دسترس است و جز تحقیقات ثانویه محسوب می شود. در این روش از سه منبع زیر استفاده می شود:
منابع عمومی: مانند انواع کتابخانه های عمومی و سایت ها که دسترسی به آن ها رایگان است.
منابع تجاری: برای دسترسی به کتاب ها و نشریات اینگونه منابع باید اکانت تجاری تهیه شود و باید هزینه پرداخت شود.
منابع آموزشی و دانشگاهی: منابعی دارای اعتبار بالایی هستند و ارزش ویژه ای دارند؛ هر چند دارای محبوبیت زیادی نیستند.
موسسات تحقیقات بازار دارای اکانت دسترسی به منابع پرمیوم می باشند و علاوه بر آن با نحوه ی انجام کار آشنا می باشند.

تفاوت تحقیقات بازار و Marketing Intelligence(هوش بازار یابی)
مارکت اینتلیجنس در واقع تجربه خرید مشتریان می باشد که از اطلاعات روزانه کسب و وارد سیستم می شود. براساس آن می توان اهداف استراتژیک کسب و کار را تعریف کرد و تصمیمات اساسی اتخاذ کرد و از داده های روزانه با استفاده از داده کاوی به اطلاعات مهمی دست یافت. اما تحقیقات بازار به این سوال مهم که چگونه مخاطب ما تبدیل به مصرف کننده خدمات یا محصول می شود و چه فرایندی صورت می گیرد تا جذب محصول ما شده و اعتماد صورت گیرد، را پاسخ می دهد.

چرا تحقیقات بازار ضروری است؟
بیشتر کسب و کارهای کوچک تمرکز خود را روی افزایش درآمد داشته اما از رقبای خود غافل شده اند. تحقیقات بازار پا را فراتر از مقایسه دو برند برداشته است، اینکه رقبا در محتوا سازی چگونه عمل کرده اند و شناسایی نیازهای مشتری و اعتماد سازی موضوع بسیار مهمی در تحقیقات بازار محسوب می شود. اینکه هر مصرف کننده خود تبلیغ زنده از محصول یا خدمات ماست، نقش پر رنگ مشتری مداری را می رساند. شناسایی نقاط ضعف و قوت رقیبان، شما را در عرضه محصول باکیفیت تر راهنمایی می کند.

آشنایی با مشتریان مرتبط با کسب و کارتان
بیشتر افراد در کسب و کارهای خود فکر می کنند که شناخت کافی از مشتریان خود دارند اما با تحقیقات بازار متوجه اشتباه خود می شوند. در مارکت ریسرچ ویژگی های شخصیتی و پروفایل مشتری هایتان مورد بررسی قرار می گیرد. چه محصولاتی مورد توجه چه کسانی قرار می گیرد و چه بهایی بابت این محصول می پردازند. ارزش محصولتان را چه کسانی درک کرده یا حتی اینکه مورد نیاز چه افرادی می باشد. حتی دسته بندی محصولات برای اقشار مختلف جامعه: مانند انگشترهای دست ساز فیروزه نیشابور با امضا اساتید برجسته مخصوص هنرمندان.

یافتن فرصت‌های جدید برای معرفی محصولتان
از بازار رقیبان نباید عقب بمانید، نیازهای روز بازار با گذر تکنولوژی تغییر می کند. مشتریان شما در زمان های مختلف ممکن است سلایق مختلفی داشته باشند. محصولات خود را باید به روز نگاه دارید و در مواجه با مشتریان باید از مارکت اینتلیجنس نیز بهره برده و اطلاعات به دست آمده از مشتریانتان را به کار ببندید. شاید نیاز باشد پک جدیدی از چند محصول با قیمتی منصفانه ارائه دهید. ریسک پذیر باشید و ایده های نو را اجرا کنید. همیشه جا برای تغییر و تحول هست و مطمئنا باعث افزایش دید شما در کسب و کارتان خواهد شد.

پیش‌بینی نیاز مشتریان
همگام و هم سو با جامعه حرکت می کنید و اینکه با توجه به شرایط اقتصادی و قدرت خرید مردم چه محصولاتی مورد استقبال قرار می گیرند. نیاز سنجی بازار و شناخت آن و تحولات روز دنیا ، چشم شما را به افق های روشنی باز می کند.

 

۵ مرحله انجام تحقیقات بازار
در انجام تحقیقات بازار ۵ مرحله اساسی برای جمع آوری داده وجود دارد.

مرحله اول: مشخص نمودن پرسونای مشتریان خود
شما باید مخاطبانتان را شناسایی کنید و متوجه شوید افراد با سن، جنس، وضعیت اقتصادی، شغل، محل زندگی و … چه سلایقی دارند و چه محصول و خدماتی دارند. در واقع شما با قرار دادن چه محصولی در اختیار آن ها، جوابگوی نیاز آن ها هستید. در کمپین ها و جشنواره ها چه محصولاتی را ارائه بدهید. در این پرسونا، شما به دسته بندی مخاطبان می رسید و حتی با توجه به نیازهای مختلف آن ها اقدام به تولید محتوا ی مربوط می کنید.

مرحله دوم: تعامل با مخاطبین هدف
بعد از دسته بندی مخاطبان با اطلاعات به دست آمده از پرسونا، گروه کوچکی از هر دسته را به عنوان مخاطب انتخاب کنید و به بررسی رفتار مشتری بپردازید. اینکه در این تجربه خرید، همه ی رضایت مشتری حاصل شد؟ این افراد چرا محصول را نخریدند؟ سوالاتی که در ذهن آن ها به وجود می آید، ممکن است سوال خیلی از افراد باشد؛ پس تولید محتوا را متناسب با آن در نظر بگیرید. در تعامل با مشتری رفتار او بررسی شده و علت اینکه چرا جذب محصول ما شده یا نشده است را جویا می شویم و به راه کارهای زیادی دست می یابیم. برای بررسی این مرحله می توانید از سه بخش زیر استفاده کنید:

استفاده از گروه کانونی (focus group)
در این روش، چند نفر از افرادی را که در دسته بندی پرسونای ما در یک دسته قرار گرفته بودند انتخاب می کنیم. به عنوان مثال ده نفر از افرادی که یک هدف مشترکی داشته اند اما افراد با سلایق و متنوع هستند. در این روش یک نفر به عنوان هدایت کننده بحث انتخاب می شود که بحث از موضوع اصلی خود منحرف نشود و هدف بحث درباره ویژگی های یک محصول و یا قیمت و کاربرد و… تعریف می شود. صحبت هر فرد در این روش بر صحبت های افراد دیگر ممکن است تاثیر گذار باشد و در عین حال به یک جمع بندی از بحث می رسید، نقاط قوت و ضعف این محصول چیست؟ اگر محصول چه ویژگی های دیگری داشت جذابتر بود؟

تهیه پرسش‌نامه آنلاین
در این روش از افراد به صورت شخصی پرسش می شود و در واقع بینش یک فرد از یک برند، ویژگی های محصول، رضایت مشتری، چگونگی آشنایی با محصول ما و … سوال می شود. برای تهیه پرسش نامه از ابزارهایی مانند گوگل فرم و یا survey monkey می توانید استفاده کنید و در ایزارهای فارسی می توان به ابزار پرس لاین اشاره کرد.

 

 

انجام مصاحبه تلفنی
یکی دیگر از روش های تعامل با مخاطب، انجام مصاحبه تلفنی می باشد. در این روش پس از هماهنگی با فرد و تعیین وقت قبلی سوالاتی از قبیل رضایت و کیفیت محصول و نقاط ضعف سوال می شود. حتما با فرد از طریق تماس تلفنی یا ایمیل، تعیین وقت هماهنگ شود تا فرد آرامش فکری لازم را دشته باشد و آمادگی لازم برای انجام مصاحبه را داشته باشد. همچنین موضوع مصاحبه با او در میان گذاشته شود تا او بتواند راجع به موضوع فکر کند و پاسخ حساب شده و با ارزشی برای شما داشته باشد.

مرحله سوم: تهیه سؤالات تحقیق
هر روشی از روش های بالا را برای جمع آوری داده و اطلاعات جمع می کنید حتما باید سوالات روشن و واضح باشد. در سوالات پرسش نامه ها باید سوالات کاملا روشن و واضح باشد تا فرد دچار سرگردانی نشود و نیاز به کمک و راهنمایی سوال نداشته باشد و در پایان نیز سوالی قرار داده شود که نظر و پیشنهاد خود را مطرح نماید. سوالات گروه کانونی یا مصاحبه با پایان باز طراحی می شوند و فرد می تواند هرچه به ذهنش رسید را بیان نماید و پاسخ های زیاد و نامحدودی ممکن است داشته باشد. سوالات نباید فرد را به سمت پاسخ خاصی راهنمایی کند. مانند سوالاتی : آیا شما در مصرف برق صرفه جویی می کنید؟ آیا پرخاشگری خوب است؟ طرح این سوالات که ناخودآگاه فرد پاسخ را بر اساس یافته های ذهنی می داند اصلا صحیح نیست و بهتر است فرد را به سمت پاسخ خاصی هدایت نکند.

در مصاحبه تلفنی یا پرسش نامه می توانید از راهنمای زیر استفاده کنید.
در مصاحبه تلفنی سعی کنید اول ارتباط صمیمانه را به وجود آورید وبه گونه ای باشد که فرد احساس راحتی کند؛ از گفت و گو درباره ی کاری که فرد به آن مشغول می باشد می توانید شروع کنید و اطلاعاتی درباره ی فرد به دست بیاورید. مرحله دوم سعی کنید قبل از مطرح کردن نام برند، سوالاتی درباره ی محصول موردنظر بپرسید. پرسش هایی مانند اینکه شما از این محصول قبلا استفاده کرده اید؟ چگونه با این محصول آشنا شدید؟ این محصول چه نیازی از شما را برآورده کرد؟ و…. در مرحله سوم وارد سوالات جزیی تری شوید و سوالاتی مانند این که چطور آگاهی خود را نسبت به محصول بالا بردید یا چطور احساس نیاز به این محصول کردید و چه ابزاری برای به دست آوردن آگاهی نسبت به محصول استفاده می کنید؟ ازطریق گوگل کروم یا آگهی تبلیغاتی ، نشریات و …. با محصول آشنا شدید؟ در مرحله ی چهارم سوال کنید که کدام ویژگی محصول باعث شد آن را خریداری کنید یا کدام یک از منابع باعث شد شما به سمت این محصول علاقه مند شوید. در مرحله ی پنجم این سوال را بپرسید که با چه چالش هایی در خرید محصول مواجه شدید یا اگر محصول دارای چه ویژگی دیگری بود اشتیاق شما برای خریدن آن را دو چندان می کرد.

مرحله چهارم: تهیه لیستی از رقیبان

در همه کسب و کار در سراسر جهان اینکه رقیبان شناسایی شوند و اطلاعات آن ها در دسترس باشد یک حوزه کاملا تعریف شده و معنا دار می باشد؛ اما متاسفانه در کشور ما این اطلاعات وجود ندارد و شما با سرچ کردن در گوگل و لینکدین می توانید اطلاعات بسیار مهم و تاثیر گذاری به دست آورید. در واقع با رصد رقیبان و حتی خرید از آن ها متوجه خواهید شد که آن ها چه نکاتی را در تعامل با مشتری رعایت می کنند. در قسمت پرسش و پاسخ و تجربه خرید مشتریان می توانید محتواهایی متناسب با نیاز، پرسش، درخواست های مشتریان تهیه کنید؛ که این محتوا شامل عکس، فیلم، محصول و … می باشد.

مرحله پنجم: خلاصه بندی نتایج تحقیق
بعد از انجام تحقیقات بازار باید خلاصه بندی انجام دهید تا دستاوردهای این تحقیق باید برای شما کاملا آشکار شود.

مقدمه: باید مشخص کنید که هدف شما از این تحقیق چه بوده است و چه سوالی را باید پاسخ می داده است.
افراد مورد بررسی: افراد مورد بررسی چه کسانی بودند و چگونه انتخاب شدند.
آگاهی:  آشنایی اولیه یک مشتری چطور با محصول شما رخ داد و چه چیزی باعث جذب مشتری به سمت کسب و کار شما شد.
سنجش:  مقایسه نتایج از جمع آوری داده ها از روش های مختلف و اینکه چه تصمیمات جدیدی باید اتخاذ شود.
خلاصه عملیاتی: نکات مهم و تاثیر گذار که در فرایند تحقیق به آن دست پیدا کردید و برای شما جذاب بود را به صورت خلاصه و فهرست وار بیان کنید.
تصمیم گیری:   اینکه در نهایت مشتری در مرحله خرید، چگونه تصمیم می گیرد و چه نکته ای او را به خرید تشویق می کند، یا چه عاملی او را از خرید باز می دارد.
برنامه ریزی:  براساس یافته های تحقیقات می توانید، تدبیر ویژه ای به کار ببندید. شاید نیاز به تغییر در برخی محتواها و رفتار کارشناسان فروش باشد. شاید باید از طرح های تخفیف بیشتری در کمپین های تبلیغاتی استفاده نمود.

 

 

بهترین موسسه تحقیقات بازار در ایران
با توجه به اصولی که گفته شد و این که فرایند تحقیقات بازار یک فرآیند پیچیده و زمان بر می باشد که نیاز به صرف وقت و زمان و دانش کافی دارد، ضرورت وجود موسسات تحقیقات بازارایابی و شرکت های تحقیقات بازار مشخص می شود. در توضیحات بالا سعی شد که ضرورت انجام تحقیقات بازار و نحوه ی انجام آن به صورت مختصر مشخص شود اما شرکتی که در زمینه اجرای پروژه های تحقیقات بازاریابی فعالیت می کنند باید دارای مدیران و کارکنان متخصص باشند تا بهترین بازدهی در این امر صورت پذیرد و نتایج شگفت آور آن برای همه روشن گردد.
شرکت تحقیقات بازاریابی ایده سعی کرده است در این راه از تمام ظرفیت های موجود بهره ببرد و با آشنایی با دانش روز دنیا و استفاده از منابع تجاری و آکادمیک، بهترین نتیجه را در اختیار کسب و کار های بزرگ و کوچک قرار دهد. موسسه تحقیقات بازاریابی ایده با سابقه ای درخشان در این امر اقدام به تولید دانش در اجرای پروژه های تحقیقات بازار نموده است.راهی که یک کسب و کار بعد از چند سال آزمون و خطا و صرف هزینه فراوان ممکن است به آن برسد؛ این موسسه در مدت زمان کوتاهی در اختیار شما قرار می دهد.

 

………………………………………………………………………………………………………………………………….

درباره موسسه تحقیقات بازاریابی ایده بیشتر بدانید!

شرکت های تبلیغاتی و تحقیقاتی زیادی در ایران فعال هستند؛ اما کمتر شرکت تبلیغاتی را در ایران می توان یافت که در عرصه بین المللی فعال باشد؛ با توجه به سوابق درخشان تیم موسسه تحقیقات بازاریابی ایده در کشورهای عراق، ازبکستان، کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای آسیای مرکزی و CIS و همچنین بعضی از کشورهای آفریقایی، می تواند به عنوان یک مشاور و یا شرکت تبلیغاتی در کنار تیم بازاریابی و بازرگانی شما باشد. ما در حال همکاری با شرکت های تبلیغاتی داخل کشور نیز هستیم و از این جهت توانایی اجرای هر نوع کمپین تبلیغاتی در موسسه تبلیغاتی و تحقیقاتی ایده وجود دارد.

یکی از معظلات شرکت های تبلیغاتی و یا کانون تبلیغاتی های داخل کشور نداشتن ارتباط قوی با کشورهای همسایه برای اجرای کمپین های تبلیغاتی در بازارهای هدف صادراتی است. تمرکز اصلی موسسه تحقیقات بازاریابی ایده روی دو ستون اصلی تبلیغات و تحقیقات بازاریابی است؛ دو رکن مهم در بازاریابی و فروش، شناخت دقیق از بازار هدف چه در ابعاد داخلی و یا صادراتی است. با توجه به حجم بالای صادرات ایران به کشورهای عراق، افغانستان و سایر کشورهای همسایه شمالی و جنوبی کشور عزیزمان، در طول ۷ سال گذشته تمرکز خود را روی این بازارهای هدف خارجی گذاشته ایم؛ از این جهت با عنایت و لطف پروردگار متعال توانسته ایم در عراق و ازبکستان دفتر دائم داشته باشیم و در ۱۲ کشور دیگر در قالب همکاری مشترک با شرکای تجاری خود همکاری می کنیم. شما در موسسه تحقیقات بازاریابی ایده از ما تبلیغات، تحقیقات بازاریابی، فروش صادراتی و از همه مهمتر تضمین بازگشت پول صادراتی خود را بخواهید!

شایان ذکر است موسسه تحقیقات بازاریابی ایده با عنوان کارگزار و نماینده رسمی صندوق ضمانت صادرات ایران می باشد؛ این صندوق یک نهاد دولتی و زیر نظر وزرات صنعت، معدن و تجارت است؛ شرکت ایده سازان بازار فردا با نام تجاری موسسه تحقیقات بازاریابی ایده به عنوان کارگزار و نماینده رسمی صندوق به شما عزیزان تضمین بازگشت ارز صادراتی را می دهد و به بیان واضح تر کالای صادراتی و قرارداد صادراتی شما را در نزد دولت جمهوری اسلامی ایران بیمه می کند!

توضیحات بالا به این معنی نیست که ما در موسسه تحقیقات بازاریابی ایده از بازار داخل غافل بوده ایم؛ به لطف همکاری و همراهی دوستان خوبمان در شرکت های تبلیغاتی و کانون تبلیغاتی های فعال در سراسر کشور در این سال ها توانسته ایم در عرصه های مختلف تبلیغاتی، پروژه های قوی را از شبکه های مختلف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش کنیم؛ آن چیزی که موسسه تبلیغاتی و تحقیقاتی ایده را با سایر شرکت های تبلیغاتی و کانون تبلیغاتی های کشور متفاوت می کند این است که ما خدمات تبلیغاتی را در کنار تحقیقات بازاریابی ارائه می دهیم! ما به این قائل هستیم تبلیغات بدون تحقیقات بازار بی معنی است و باید قبل و بعد از اجرای کمپین تبلیغاتی حتما بازار هدف خود را پایش و آمایش کنیم تا ببینم میزان آگهی از برند(Brand Awareness) ما چقدر تغییر کرده است. البته این فقط یکی از شاخص هایی است که باید هر شرکت تبلیغاتی آن را پایش کند و اساساً مولفه های اثر گذار زیادی است که باید برای برند مورد نظر رصد و پایش شود تا کمپین اثر گذار باشد!

خلاصه راحتتون کنیم حرف های زیادی برای گفتین داریم! کافی است با ما تماس بگیرید تا متوجه بشین؛ منتظر تماس هاتون هستیم. (:

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………

موسسه تحقیقات بازاریابی ایده: مجری انواع پروژه های تحقیقات بازاریابی در حوزه داخلی و صادراتی

کلینیک مشاوره کسب و کار ایده: ارائه انواع خدمات مشاوره ای در حوزه های تبلیغاتی، بازاریابی و فروش، برندینگ و صادرات به کشورهای عربی، آفریقایی و …

آدرس دفتر شرکت: تهران، میدان تجریش، خیابان غلام جعفری، پلاک ۳۷

…………………………………………………………………………………………………………………………………..

تلفن: ۰۲۱۲۲۷۳۳۰۸۶
واتس آپ شرکت ایده: ۰۹۳۰۲۷۹۱۲۳۰

…………………………………………………………………………………………………………………………………..

سایت کلینیک مشاوره کسب و کار ایده: www.mrioi.comm

سایت موسسه تحقیقات بازاریابی ایده: www.mrioi.com

سایت مقالات تخصصی بازاریابی صادراتی: www.mrvisitor.ir

در صورت تمایل با پر کردن فرم زیر کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت

…………………………………………………………………………………………………………………………………

 



شماره تماس جهت مشاوره!