Skip to main content

در دوران رکود اقتصادی چه باید کرد؟

By فروردین ۲۵, ۱۳۹۹آرشیو مقالات تخصصی

رکود اقتصادی به شرایطی گفته می‌شود که در آن تمامی فعالیت‌ های اقتصادی یک کشور برای مدت‌ زمان طولانی(معمولا بیشتر از ۲ فصل مالی و یا حتی ۱۸ ماه) با افتی شدید مواجه شود. رکود اقتصادی می تواند بر بخش های مختلف اقتصادی یک کشور تاثیر بگذارد؛ از تولیدات صنعتی گرفته تا کارآفرینی و اشتغال!

در این شرایط رکود اقتصادی، شاهد اوج گیری بیکاری و سقوط شاخص های بازار سرمایه خواهیم بود و بیشتر واحد های صنعتی و خدماتی با زیان رو به رو خواهند شد! آمارهای بلومبرگ نشان می دهد که با احتمال زیاد اقتصاد آمریکا وارد یک دوران رکود اقتصادی شدید خواهد شد و به تبع آن تعداد بیکاران این کشور به ۲۰ میلیون نفر خواهد رسید کما اینکه تا همین الان رکورد ۱۰ میلیون نفر را زده است. با توجه به پیشرو بودن اقتصاد آمریکا و وابسته بودن اقتصادی جهانی به آن دور از ذهن نیست که اقتصادهای دیگر نیز رکود را تجربه کنند. کشور ما نیز که در طول سالیان گذشته طعم تحریم های غرب را چشیده، حسابی آبدیده شده و تمرین های سختی را گذارنده و باید این بار خودش را برای تمرین های سخت تر آماده کند.

در دوران رکود اقتصادی چه باید کرد؟

آن چیزی که در این بین مهم می باشد این است که در دوران رکود اقتصادی چه باید کرد؟ امواج طوفانی این دوران بسیار سهمگین است و دور از انتظار نیست که در بین خبرها بشنویم فلان شرکت با قدمتی چند ده ساله برشکست شد؛ داشتن یک اتاق فکر قوی با سلایق گوناگون جهت تضارب آرا در این دوران بسیار حیاتی است! یکی از مهمترین ابزارهای نجات در دوران رکود اقتصادی داشتن یک تحلیل درست از شرایط پیشرو و انتخاب بهترین گزینه است. گزینه بهتر می تواند کاهش سطح فعالیت ها، ریاضت اقتصادی، انضباط مالی بیشتر، بررسی شرایط منطقه و جهان و ده ها مولفه دیگر باشد. به طور قطع نمی توان با یک خبر، بیزینس خود را تعطیل کنیم و یا بلعکس شتاب زده عمل کنیم! عقل حکم می کند که بین ۲ مولفه زیر یک تعادل نسبی برقرار شود:

  1. سرعت
  2. دقت

در طول ۶ سال گذشته با واحدهای صنعتی زیادی تعامل داشتم و از تجارب آنها درس های زیادی گرفتم؛ مهمترین آنها این بود که باید بین ۲ مولفه بالا یک تناسب معنی دار وجود داشته باشد؛ یعنی رابطه سرعت و دقت معکوس یکدیگر است؛ وقتی سرعت را بالا می بری دقت پایین می آید و بلعکس؛ هنر به این است که در شرایط رکود اقتصادی پیش رو بین این ۲ مولفه یک تناسب منطقی بنا کنیم به طوری که بدانیم چه می خواهیم و باید چه بکنیم!

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

 

Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!