Skip to main content

فرآیند تحقیقات بازاریابی ، مرحله سوم

By آبان ۲۲, ۱۳۹۷آرشیو مقالات تخصصی

فرآیند تحقیقات بازاریابی از چندین بخش تشکیل شده است. اگر پژوهشگری بخواهد تحقیقات بازاریابی خوبی را انجام دهد باید طبق مراحلی که در فرآیند تحقیقات بازاریابی است پیش رود تا در نهایت بتواند نتیجه مطلوبی را از این تحقیقات کسب نماید. در مطلب های پیشین به بیان چند مورد از این فرآیند پرداخته ایم در این مطلب نیز تلاش می کنیم شما را با ادامه فرآیند تحقیق بازاریابی آشنا نماییم.

مرحله چهارم و مسائل مهم و قابل توجه!

  • مرحله چهارم از تحقیقات بازاریابی طراحی فرم های جمع آوری اطلاعات است. در این مرحله باید مشخص کرد که از چه فرم هایی و به شکلی استفاده باید کرد. ممکن است پژوهشگری بخواهد که از پرسشنامه استفاده نماید اما باید به طراحی فرم پرسشنامه خود نیز دقت کافی داشته باشد. به عنوان نمونه: پژوهشگر باید به مواردی از جمله باز یا بسته بودن سوال نیز بپردازد. باز و بسته بودن سوال ها در تحقیقات بازاریابی بسیار مورد توجه است. معمولا سوال های بسته که به صورت چند گزینه ایی ارائه می شوند به زمان کمتری برای پاسخگویی نیاز دارند اما، سوالا های باز معمولا زمان بیشتری را می طلبند زیرا پاسخ دهنده باید به شرح پاسخ بپردازد. البته در انتخاب نوع سوال تنها عامل زمان مطرح نیست! بلکه باید دانست که موضوع تحقیقات بازار با کدام نوع سوال بهتر انطباق دارد. در واقع پژوهشگر باید بداند که گاهی برخی از موضوعات به سوال های چند گزینه ایی نیاز دارند و برخی از تحقیقات بازاریابی نیز به سوال های باز و پاسخ های تشریحی از پاسخ دهنده وابسته هستند.
  • در این مرحله بسیاری از پژوهشگران تمایل دارند که هدف کامل تحقیق از دید پاسخ دهنده پنهان بماند تا پاسخ ها با سوگیری همراه نشود. اما، در برخی مواقع نیز نیاز است که هدف از تحقیقات بازاریابی به صورت کامل و جز جز شده برای پاسخ دهنده مشخص شود تا در نهایت بتوان پاسخ های بهتری را دریافت کرد.
  • از مسائل دیگر که در این مرحله از تحقیقات بازاریابی نیاز است، توجه به این مورد است که آیا باید برای پاسخ ها ضریبی در نظر گرفت یا خیر؟ این تصمیمات معمولا توسط پژوهشگر تحقیق اخذ می شود.

در مرحله طراحی فرم های جمع آوری اطلاعات در فرآیند تحقیقات باید به تمام موارد بالا دقت کرد. حتی اگر پژوهشگر علاقه دارد از مشاهده یا روش های دیگری برای گردآوری اطلاعات استفاده کند باید به صورت دقیق به بررسی همه جانبه روش اخذ شده بپردازد تا در نهایت بتواند نتیجه دلخواه را پس از اتمام تحقیقات بازاریابی کسب نماید. بسیاری از پژوهشگران از این مرحله تحقیقات بدون توجه و سَرسَری می گذرند اما، واقعیت این است که این مرحله نیز مانند سایر مراحل نیازمند توجه و دقت است.

 

شماره تماس جهت مشاوره!