Skip to main content

بفرمایید دکتری خیابانی!

بفرمایید دکتری خیابانی!

روایت داستان این مقاله مربوط به دوران دانشجویی بنده است؛ یعنی سال ۱۳۹۵؛ پس اگر قیمت های داخل مقاله رو دیدین تعجب نکنید ((:

این مقاله بروزرسانی شده است (:

داستان از اینجا شروع شد که برای خرید کتاب وارد خیابان انقلاب شدم؛ همهمه و سر و صدا در گوشه ای از خیابان انقلاب نظرم را جلب کرد… فرد صورت سوخته ای که شلوار شیش جیب پوشیده بود با تمام وجود داد می زد:

  • پروپوزال…. پایان نامه ارشد و دکتری …. مقاله ISI …. بفرمایید داخل پاساژ!!!

بفرمایید دکتری خیابانی!

او یک جارچیِ فروش مقاله ISI و پایان نامه بود؛ در عین حال که داد می زد تابلویی که در دستش داشت را تکان می داد؛ عکسی از تابلوی او گرفتم و از سر کنجکاوی وارد پاساژ شدم. همین که وارد پاساژ شدم نفر دوم که فهمید دنبال مقاله هستم من رو به طبقه سوم برد؛ یک مغازه کوچک که چند تا دانشجوی در حال پرسش و پاسخ از صاحب آن بودند؛ یه پسر جونی روی میز شکسته ای نشسته بود رو به من کرد گفت:

  • داداش پایان نامه می خوای! کُلش رو برات می بندیم! اگر بخوای مقاله ISI هم از توش برات در می یاریم! به شرط چاپ شدن در یک ژورنال بین المللی و مورد تایید وزارت علوم!

خیلی گیج شده بودم؛ واقعاً باورم نمی شد؛  آخه چه جوری میشه مقاله و یا تز دکتری نوشت و کسی هم نفهمه؟ آخه مگه دکتری خیابانی هم داریم؟ به پسر جوان گفتم: آقا اگر من یک مقاله ISI بخوام چه قدر برام تموم میشه؟ با یک لحن بازاری گفت:

  • اگه بخوای فقط اسم خودت باشه ۲ میلیون می یفته برات! اگه قرار باشه نفر دوم و یا سوم باشی فی(قیمت) می شکنه… اگر می خوای بیشتر بدونی برو پیش رئیسمون

رفتم اتاق بغلی؛ یک فرد میانسالی نشسته بود و حسابی هم سرش شلوغ بود یک سری دانشجو دور و برشو گرفته بودند… بلند شد و گفت یک دقیقه همه صبر کنید برای همتون توضیح می دم… از پشت میز بلند شد و اومد بین همه و گفت:

  • ببینید دوستان؛ ما کار پایان نامه رو از صفر تا صد انجام می دیم!! کل پایان نامه بسته به رشته بین ۲ تا ۲٫۵ میلیون تومان براتون تمام می شه؛ از همون می تونیم براتون یک مقاله هم در بیاریم که اونم اگر قرار باشه اسم شما در اول مقاله باشه حدود ۲ میلیون براتون تموم می شه؛ راستی اگر برای رزومه دکتری هم خواستین می تونیم جای شما کتاب بنویسیم!

دیگه داشتم از تعجب سکته می زدم!!! با صدای بلند گفتم ببخشید استاد می تونیم پایان نامه و یا مقالمون رو با همکاری هم دیگه انجام بدیم؟ یعنی یه جوری باشه تا بفهمیم چطور باید مقاله بنویسیم؟ چون تو دانشگاه هیچی بهمون یاد ندادن؛ من می خواهم یاد هم بگیریم؛ اون هم یک نگاهی از سر تکبر کرد و گفت:

  • نه داداش ما کاری به شما نداریم؛ پروپزال رو خودمون می بندیم براتون؛ بعد از تصویب هم، کاراشو تا مرحله دفاع خودمون انجام میدیم و بعد هم اکسپت مقاله!!

گفتم نمی شه من به شما پول بدهم به من یاد بدهید خودم کارامو انجام بدم؟ آخه می خوام یاد بگیرم؛ اونم گفت:

    • ما سرمون شلوغه وقت این کارا رو نداریم؛ و بعد ادامه داد: ببین داداش ما تیممون جوره، کل کاراتو ظرف مدت یک ماه یا شاید هم کمتر ببندیم… نگران نباش!

 

دکتری خیابانی هم بد نیستا !

فکر کنم فشارم افتاده بود؛ یخ کرده بودم اومدم بیرون؛ شروع کردم با خودم صحبت کردن؛  ای آقا جان این چه کاریه؛ کلی زحمت بکشی بعد پایان نامه رو ببندی و بعد هم کلی استاد راهنما و مشاور ایراد بگیرند؛ وقت با ارزشتو هم بسوزونی؛ بیا کل کار رو بده به اینا برات جمعش کنند؛ راحت می شی به خدا… تازه بعدش هم با کلی زحمت یه مقاله از پایان نامت در بیاری بفرستی یه ژورنال، منتظر باشی اگر ادیتورش حال داشت جوابت رو بعد از ۶ ماه بده؛ بیا کار رو بسپُر دست اینا، تازه یه ماه مقاله ISI هم بهت میدن؛ همه کاراشون هم به شرط چاقو است مثل هندونه خریدن؛ به خودم می گفتم بابا تو وقتت طلاست می دونی با هر دقیقش چقدر می تونی بیزینس کنی؛ حیف نیست این استعداد قشنگتو خرج این خزعبلات کنی؛ تو همین فضا بودم که یه حسی گفت به استاد زنگ بزن؛ به یکی از استادهای مهربونم زنگ زدم و کل ماجرا رو براش گفتم؛ بعد از کمی تأمل، خنده ای کرد و گفت:

پسر، گول این شیادها رو نخور … !

کار پایان نامم ۹ ماه طول کشید ولی برام خیلی شیرین بود؛ بعد از اون تصمیم گرفتم با کمک اساتید و دوستان خوبم یک تیم توی دانشگاه تشکیل بدیم و به دوستان محقق در رشته های مدیریت، کمک کنیم تا خودشون کاراشون رو انجام بدن؛ از بابت این کار هم هیچ هزینه ای ازشون نگیریم؛ به هر حال خدا کمک کرد و این کار رو اون سال ها با دوستان خوبم انجام دادیم؛ یادش بخیر.

بروزرسانی مقاله دکتری خیابانی؛ سال ۱۳۹۹

 

هفته پیش گذرم به خیابان انقلاب افتاد؛ دیدم عجب بازاری شده؛ قیمت ها با دلار رفته بالا؛ قیمت ۲ تومن شده ۱۰ الی ۲۰ میلیون تومن؛ علی برکت الله؛ عجب بیزینسی شده این مدرک فروشی؛ بعضی ها که عطش دکتر و مهندس شدن دارن؛ چه پول هایی که نمی دن! جالبتر اینکه این عزیزان تنبل، برای کار نکرده می خواهند ستایش هم بِشند؛ از اولین باری که این مقاله رو نوشتم حدود چهار سال گذشته؛ برایم جالب بود چرا وقتی امسال(۱۳۹۹) باز همون صحنه ها را دیدم مثل سال ۹۵ حالم بد نشد؟ چرا تعجب نکردم؟ چرا یخ نکردم؟  دلیلش روشن است:

بازار کار تشنه افراد متخصص است نه دکتر و مهندس!

برای همین است که تعداد بالایی از فارغ التحصیلان دانشگاه نمی توانند در بیزنس های مرتبط به خودشون موفق بشن!

البته این یکی از دلایلش می تونه باشه و به این معنی نیست که همه دکتر و مهندس های ما بی سوادند (:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب  |    پیچ اینستاگرام بزاززاده

رزومه علمی، پژوهشی و اجرایی:  سید حجت بزاززاده  |    فرم درخواست مشاوره بازاریابی صنعتی

شماره تماس جهت مشاوره!