Skip to main content

بازار سازی با بازی سازی

By اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۹آرشیو مقالات تخصصی

 

گیمیفیکیشن(Gamification) یا همان بازی سازی یکی از تکنیک های جذاب برای تدوین یک استراتژی بازاریابی و تبلیغاتی است؛ اینکه بتوانی در فضایی که، مجالی برای بازی کردن نیست مخاطبت را قلقلک دهی تا بازی کند!

بازار سازی با بازی سازی

هدف ذاتی گیمیفیکیشن(Gamification) یا همان بازی سازی، ایجاد تغییری محسوس در الگوی رفتار مخاطبش می باشد! اینکه او را با موضوع درگیر کنی؛ به فکر فرو ببری و در نهایت او را به یک فعالیت یا Action وادار کنی یا بهتر بگویم قلقلک دهی (:

موضوعی جذاب و بدیع، که نیاز به همفکری و تضارب آرا در اتاق فکر هر کسب و کاری دارد. باید مخاطب بازار هدف خود را بشناسی. و بدانی چه چیزی محرک او خواهد شد؟ چه پدیده ای می تواند ذهن او را برای لحظه ای در کودک درونش ببرد و او را از قاب چارچوب رسمیِ کارهای روزمره اش خارج کند! اساساً تفکر بازی سازی را می توان محصول دانش Behavioral Design دانست. اینکه طرحی برای تغیر رفتار مشتری خود داشته باشی و برای چند ثانیه او را درگیر جوهره ذاتی برند و یا محصول تولیدی خود کنی.

یکی از مثال های معروف گیمیفیکیشن(Gamification) یا همان بازی سازی، The Fun Theory می باشد که اولین بار شرکت فلوکس واگن آن را اجرا کرد. فلوکس با این باور که “یک ایده مهیج می تواند بهترین ابزار برای تغییر رفتار مشتریت باشد” وارد میدان شد. او یکی از بهترین بازی سازی های سال های کنونی را به نمایش گذاشت. البته گیمیفیکیشن های قوی، کم نیستند ولی The Fun Theory یکی از بهترین هاست.

حتما بعد از خروج از مترو با ازدحام جمعیت در جلوی پله برقی مواجه شده اید. حال در این شرایط برای ترغیب افراد به استفاده از پله های معمولی بجای پله برقی از ایده جالبی استفاده شد. پله های پیانویی جای پله های بی روح معمولی را گرفت. فقط کافی است کلیپ را ببنید تا متوجه هدف غایی یک بازی سازی خوب بشوید. در مدت زمان کوتاهی رفتار افراد تغییر می کند و بصورت یک اپیدمی بین هم افراد حاضر در جلوی پله خود را نشان می دهد. حتی شخصی که عصا در دست دارد برای اینکه از غافله عقب نیفتد از خودش یک حرکت می زند و با سختی از پله ها بالا می رود تا بتواند نتیجه کارش را ببیند. بعضی وقت ها بد نیست برای بازارسازی، قواعد بازی سازی را هم بدانیم!

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!