Skip to main content

بازاریابی شبکه ای اوکیه؟

بازاریابی شبکه ای اوکیه؟

با توجه به اینکه فیلد تخصصی من بازاریابی است بنابراین دور از انتظار نیست که در طول هفته و یا ماه یک الی چند مورد در رابطه با بازاریابی شبکه ای ازم سوال می کنند؛ سوال همه هم یک چیز بیشتر نیست:

آقا بازاریابی شبکه ای اوکیه؟

بازاریابی شبکه ای نات اوکیه (Not Ok)

جواب من هم خیلی کوتاه است؛ بازاریابی شبکه ای نات اوکیه ((:

این سوال یک خط بیشتر نیست؛ ولی نیاز به ساعت ها تحلیل و بررسی داره؛ اینکه از دهه ۸۰ وقتی گلدکوئست وارد ایران شد تا به حال چه گُلی به سر صنعت و همچنین فرایند فروش و بازاریابی کشور زده؟ جزء اینکه افراد به خیال رفتن ره صد ساله، دنبال شبکه سازی هستند؟ در این مقاله کوتاه به دنبال بر شمردن معایب گلدکوئست و تمام نمونه های ایرانیزه شده آن نیستم. فقط می خواستم باور و اعتقاد خودم را در قالب یک نوشته کوتاه بیان کنم تا از این پس هر کسی ازم سوال کرد این مقاله را براش فرواد کنم ((:

من به بازاریابی شبکه ای اعتقاد ندارم!

این را با صدای بلند می گویم که تا زمانی که یک مقاله علمی و همچنین یک مدل موفق در حیطه بازاریابی کشور نتوانم ببینیم به هیچ وجه به این مدل بازاریابی اعتقاد و باور قلبی پیدا نخواهم کرد. البته داخل پرانتز این را بگویم که بازاریابی شبکه ای و تمام مشتقات آن با اسامی رنگانگش را در برخی حوزه های غیر بازاریابی قبول دارم! مثلاً در بحث تیم سازی و همچنین پرورش مدیرانِ رهبر! این را قبول دارم بازاریابی شبکه ای می تواند خیلی سریع شما را به یک فرد فعال با قدرت بیان بالا تبدیل کند. این را قبول دارم که بازاریابی شبکه ای می تواند تکنیک های متقاعد سازی را در شما تقویت کند! اما این را قبول ندارم که بازاریابی شبکه ای می تواند منجر به بهبود فرایند فروش شرکت شما در بلند مدت شود!

 

 

بازاریابی شبکه در بلند مدت؟

باید این را قبول کنیم که اجرای بازاریابی شبکه ای در بلند مدت می تواند منجر به صدمه به جوهره ذاتی برند ما شود؛ شاید بپرسید چطوری؟ خیلی ساده است؛ شما در بازاریابی شبکه ای در وهله اول می روید سراغ تمام کسانی که به شما اعتماد دارند مثل پدر، مادر، خواهر و دوستان نزدیکتان و محصول خود را به آنها می فروشید و در نهایت آنها را متقاعد می کنید تا برای خودشان شبکه بسازند؛ اوکی این رویه ادامه پیدا می کند اما تا کی؟ در این بین چند چیز گم شده است:

۱ـ ما محصول نمی فروشیم بلکه خودمان را می فروشیم. یعنی اعتمادی که افراد به ما دارند را می فروشیم.

۲ـ ما مشتری وفادار جذب نمی کنیم؛ بلکه مشتری طمع کار جذب می کنیم! و او را تشویق می کنیم تا دیگران را نیز به طمع بندازد تا شبکه بسازند!

۳ـ ما یک فروشنده حرفه ای نخواهیم شد! بلکه یک سخنران انگیزشی خواهیم شد؛ در بین ما کسی که بتواند در کوتاهترین زمان ممکن دیگران را خام خود کند و بفروشد بیش از همه برنده است.

۴ـ در بازاریابی شبکه ای فقط و فقط به شبکه فکر می شود. بازاریاب به دنبال توسعه بازار محصول خود نیست بلکه به دنبال توسعه شبکه خود است.

۵ـ افراد، محصول ما را نه به خاطر کیفیت آن بلکه به خاطر اعتماد به ما می خرند؛ پس اگر محصول بی کیفیت باشد بعد از مدتی آن را وِل می کنند.

۶ـ تجربه نشان داده در بلند مدت بازاریابی شبکه ای محکوم به فنا است! دلیل آنهم ساده است ما شبکه ای از مشتریان داریم که نه بر اساس نیاز خود بلکه بر اساس شبکه سازی ما خرید می کنند. برای همین اگر یکی از آنها، شبکه را ول کند امکان این وجود دارد به بقیه هم سرایت کند و یک دفعه کوه ریزش کند و برند به طور کامل تخریب شود.

۷ـ اساساً روش هایی که به دنبال این هستند که فروش را خارج از عرف علمی و منطقی آن انجام دهند محکوم به فنا هستند؛ ولی از آنجایی که در کشورهای با اقتصاد مریض مثل ما، افراد به دنبال طی کردن رَه صد ساله هستند این مدل ها جذابیت بالایی دارد.

۸ـ اگر یک پایش ساده انجام بدهید متوجه خواهید شد که اکثر شرکت هایی که از مدل بازاریابی شبکه ای استفاده می کنند کالاهایی را انتخاب می کنند که کمتر شناخته شده است. چرا که برندهای شناخته شده نیازی به فروش نتورک ندارد! البته مثال نقض این مورد هم زیاد است؛ از چای گرفته تا دستمال کاغذی؛ اینکه بعضی از برندها مطرح هم از بازاریابی شبکه ای استفاده می کنند و فروش خود را توسعه داده اند. ولی به بلند مدت فکر کنید؛ اینکه این چند برند مطرح که از بازاریابی شبکه ای استفاده می کنند چند درصد سهم بازار مورد نظر را نسبت به رقبای خود دارند؟

۹ـ بازاریابی شبکه ای بیشتر متکی به فروش شخصی است! اصل اساسی در بازاریابی شبکه ای فروشنده و یا ویزیتور است؛ اوست که باید بفروشد. یعنی بعد از مدتی که بازاریاب سیستم را رها کرد الباقی شبکه باید سعی و تلاش بسیاری بکنند تا بتوانند مشتری از دست رفته را برگردانند. بذارید راحت تر بگویم؛ بازاریابی شبکه ای متکی به فرد فروشنده است نه به سیستم بازاریابی؛ یعنی اگر فرد فروشنده نبود بعید است بتوان به راحتی بازار خود را توسعه داد!

۱۰ـ اگر دقت کنید بازاریابی شبکه ای بیشتر به سمت محصولات تند مصرف و یا همان FMCG ها حرکت می کند. چراکه می داند در بازار B2B حرفی برای گفتن ندارد!

برای ذکر کردن معایب بازاریابی شبکه ای به اندازه یک جلسه ۶ ساعت حرف برای گفتن دارم؛ ولی مجال آن در این مقاله نیست؛ خلاصه آخر کلام را بگویم من تا زمانی که یک مدل موفق و قوی در صنعت، شبکه توزیع و همچنین موسسات خدماتی نبینم به بازاریابی شبکه ای حس خوبی نخواهم داشت!

مشاوره بازاریابی صنعتی در موسسه تحقیقات بازاریابی ایده

ما در موسسه تحقیقات بازاریابی ایده با بیش از ۷ سال فعالیت در حوزه های مختلف صنعتی، خدماتی و توزیعی در سراسر کشور به تجارب خوبی دست پیدا کرده ایم. بدون شک تلفیق علم و تجربه می تواند همچون دو بالِ پرواز برای ایده های نو و بدیع باشد. در این راستا بخش مشاوره بازاریابی صنعتی و همچنین بازاریابی صادراتی موسسه ایده توسط اینجانب مدیریت می شود. در طول این سال ها در حکم مدیر بازرگانی بین الملل، مدیر فروش، مدیر بازاریابی و همچنین مشاور بازاریابی در واحدهای صنعتی مختلف سراسر کشور فعالیت کرده ام. به لطف خدا و همچنین اعتماد صاحبین صنایع به تجارب عملیاتی خوبی دست پیدا کردم که امیدوارم برای علاقه مندان عرصه تولید و کارآفرینی جذاب و عملیاتی باشد.

ما به دنبال شومن بازی نیستیم؛ سعی می کنیم به شما یک برنامه عملیاتی برای بخش های تحقیقات بازاریابی، برندینگ، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی میدانی، پلن فروش و در نهایت طرح ریزی برنامه جامع امور مشتریان بدهیم. بدون شک اگر یک واحد صنعتی، خدماتی و یا توزیعی به این برنامه طراحی شده عمل کند به جواب های جالبی خواهد رسید. تیم مشاوره ما به حدی از کار خود مطمئن است که بعد از جلسه مشاوره در صورتی که شما یک بیزنس پلن قوی داشته باشید حاضر خواهد بود در برنامه بازاریابی شما مشارکت کند و از مقام طرح ریزی به مرحله نظارت و اجرا نیز گام بردارد.

درخواست پروژه تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی ابزاری اثر بخش جهت تدوین یک برنامه جامع بازاریابی قوی برای هر بیزینسی است؛ با استفاده از تکنیک های تحقیقات بازاریابی می توان به سوالات زیادی پاسخ داد از جمله اینکه اندازه بازار ما چقدر است؟ رقبای ما چند درصد سهم بازار را در اختیار دارند؟ و یا میزان آگاهی از برند ما در مشتریان چقدر است؟ شما از طریق فرم زیر می توانید درخواست رسمی خود را برای ما ارسال کنید؛ دوستان ما در موسسه ایده بعد از ۲۴ الی ۴۸ ساعت به درخواست شما پاسخ خواهند داد.

  • اطلاعات مربوط به شرکت و شخص درخواست کننده پروژه تحقیقاتی

  • درخواست خود را به طور دقیق در این قسمت درج نماید

  • ۰ از ۱۰۰۰ حداکثر کاراکتر
  • فایل ها را به اینجا بکشید

     

شما می توانید به جای فرم بالا پیام صوتی خود را از طریق شماره زیر برای ما ارسال کنید؛ دوستان ما با شما تماس خواهند گرفت (:

۰۲۱۲۲۷۳۳۰۸۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده

رزومه علمی، پژوهشی و اجرایی:  سید حجت بزاززاده  | فرم درخواست مشاوره بازاریابی صنعتی

 

شماره تماس جهت مشاوره!